måndag 11 augusti 2008

Ungdomar och alkohol

Vad mer att reta sig på här I Sverige? Tja, en sak som retar mig är myndigheternas inställning till ungdomar och alkohol. Det är tydligen så att man vid 18-års ålder ska låta sina barn smaka (vid dukade bord), för att få ta det stora steget ut i vuxenvärlden vid 20. All annan alkoholkonsumtion är av ondo.

Vad är detta för trams? Alkohol har funnits i den svenska kulturen sedan urminnes tider. Och ju mer man tabubelägger det, blir det mer spännande att prova på, och en uppbrytning från föräldrar och barnvärlden. Ju mer förbud – ju mer drickande.

Som jag skrev tidigare, jag har bott med min familj i Tyskland 8-9 år och under hela den tiden inte sett en enda berusad tonåring. Detta trots att öl, vin och sprit finns tillgängligt överallt. Märkligt eller hur? Jag tror aldrig jag har sett en tysk som varit överförfriskad – man dricker helt enkelt tills man är nöjd och mår bra, inte mer.

Mina barn har växt upp i Tyskland, och för dem var alkoholhaltiga drycker bara något som fanns. Sedan flyttade vi till Sverige och alkohol blev plötsligt spännande och oåtkomligt. Kom de över dylika drycker, gällde det givetvis att dricka upp dem. Ju mer alkohol ju roligare. Mängden alkohol är ju samma sak som hur roligt det blir – ju mer ju roligare.

Skolan där min äldste son nu går, har som en myndighet gjort vad de anser vara riktigt – propagera både för föräldrar och barn om faror med alkohol. En inkallad expert predikade alkoholen faror under ett föräldramöte. Jag påtalade för rektorn att om detta återupprepas kommer jag att debitera skolan för varje minut jag tvingas lyssna på dylikt trams.

Ursäkta – det finns inga faror med alkohol. Bara idioters skrämselpropaganda. Alkoholhaltiga drycker har funnits sedan vikingatiden i Sverige (kanske tidigare åxå), och där vi bodde i Tyskland, i minst 2000år.

Det problematiska är inställningen – gör man det spännande för ungdomar, och utlyser det som en vuxensak, varandes svår att få tag i, kommer de att dricka och mer än vad de klarar av.

Tack! Nykterhetsidioter! Kanske skulle tillägga om alkoholens farlighet – Frankrike varande ett av de länder med hur stor tillgänglighet på alkohol som helst, har samma medellivslängd som folk i Sverige – märkligt , eller hur?Och om så vore fallet, d.v.s att alkoholförbrukningen skapar problem – det är väl den enskilde medborgarens problem, inte statens eller Landstingets?

Så, jag ger min äldste som alkohol, om han vill ha, både hemma och att ta med sig till någon fest eller så. Och jag skiter gladeligen i svensk politik och nykterhetflummare. So ist es nun mahl!
Käre läsare av denna blogg…du har väl aldrig smakat en droppe alkohol innan du var 18?

1 kommentar:

yeahman sa...

Låt mig först och främst påpeka att jag är en slymmel på 17 år. En drickande sådan... Min mor har satt totalförbud på allt vad öl och sprit heter.
Spänning!? JA!
Jag festar mycket, och att kombinera en god öl med en cigarett, himmelriket ligger inte långt ifrån. Ditt tankesätt tycker jag är helt rätt, vi ungdomar ÄLSKAR att göra precis det vi inte får, till en viss grad förstås.
However, jag har vänner som går ut på kvällen för att dricka sig så fulla att de bokstavligen spyr upp sina inälvor, det är deras mål... Varför? Jo, för att det är coolt.
Jag vet vad vuxna har gått igenom, vilken livserfarenhet de har och på vilket sätt de kan snacka mig och mina vänner ur kläderna med deras "anti-drickargument". Visst, men låt oss prova våra vingar? Vi vill också ha en berättelse att kunna dra för våra barn när vi är vuxna, vi vill veta hur världen ser ut innan vi stiger in i den på riktigt... Den tiden kommer inte av sig själv, jag tycker att man som 18åring borde ta av sig "gangsterkepsen" och börja bli ambitiös, börja fundera på vad man verkligen vill göra av sitt liv, vilka mål man har etc...
Låt oss dricka, låt oss ha kul, låt oss se världen som ni gjorde, det är bästa sättet att kunna främja ett svensk samhälle präglat av lydnad och respekt för de äldre.

Mvh
Marco