lördag 25 oktober 2008

Hur stor är storebror?

Det är lite märkligt. I det här landet har vi tryck och yttrandefrihet. Det är rena fundament för en demokrati att medborgarna kan säga vad de vill och förtälja och dela sina åsikter och tankar.
Ovanpå detta finns lagar som styr att man må inte ägna sig åt förtal, agg mot folkgrupp, rasism eller liknande, dessa saker faller liksom utanför ramen för vad ett demokratiskt samhälle kan tolerera.
Jag är med så långt. Men det finns ytterligare en dimension som är desto farligare. Vi två tillfällen har jag tydligen gått över gränsen för vad som tillåtet är även fast det inte finns några lagar som styr detta.

I det första läget berättade jag om medborgare som inte finns, alltså inte flyktingar som gömmer sig, utan personer inom försvarsmakten som har så viktiga och hemliga positioner och uppgifter att de är dödförklarade. Men de finns, och lever, men ska inte kunna spåras eller identifieras i vanliga register som folkbokföring och annat. Man har alltså ett register på ’folk som inte finns’, varande så hemliga att de inte får finnas med i några register.Hur kan det förhålla sig så? Jo, det är ganska enkelt. Främmande makt ska inte kunna identifiera dessa personer av olika försvarstekniska anledningar. Ganska självklart egentligen, och logiskt, men en sak man inte får tala om. Att det förhåller sig på det sättet är tydligen hemligt, och ju färre som känner till det ju bättre.

Den andra saken är att jag påtalade att man är naiv om man tror att vi idag inte är utsatta för propaganda. Inte så enkel och banal som på fanns på 30-70-talet med ’information för din egen skull’, men en mer sofistikerad propaganda som med många små inslag och delar avser styra medborgarna emot en viss åsikt eller livsåskådning. Huruvida detta är en medveten propaganda på bästa öststatsmanér eller bara en konsekvens av journalistkårens politiska läggning är svårt att säga, men det är ju en smula märkligt att inlägg i SvD bara försvinner utan anledning, och utan att strida mot de regler de stipulerar. I det aktuella fallet, då två inlägg försvann påtalade jag ungefär detta: ”Det vore kul om McCain vann det amerikanska presidentvalet. Om så händer kommer följande att inträffa – svensk press kommer att outtalat men menat påtala att amerikaner är idioter som inte förarsår sitt eget bästa, och innerst inne är de rasister. Obama är ju bäst och hur han kunde förlora är en gåta.” Bakgrunden är givetvis den att man en längre tid fört en kampanj i Sverige som säger att Obama är bäst och mest lämpad som president. Styrd från ovan eller inte vet jag inte men ack så uppenbar. Detta inkluderar även (och i synnerhet), Public Service, som de mest naiva påstår varandes opolitiska och objektiva.

Nåja, jag är för gammal för att klassas som någon form av risk av FRA/SÄPO/MUST, så jag orkar inte bekymra mig. Jag tycker jag har rent mjöl i min påse, om de nämnda är av annan åsikt kan de ju glädja sina chefer och några databaser med detta. Men som sagt - jag orkar inte bekymra mig.

Men som den lilla demonstrant mot FRA-lagen jag är ska jag börja köra med tung krypto på alla mina mail och annan kommunikation. Inte för jag har något att dölja, utan bara för att jävlas med storebror och hemliga system och funktioner medborgarna inte ska bekymra sig om på bästa öststatsmanér.

Inga kommentarer: