tisdag 16 december 2008

Bra skrivet!

Jag är inte anhängare av (kd), men det Alf Svensson skriver på denna länk i SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2206291.svd, är klockrent och helt rätt.

Sedan urminnes tider har, som en del skolavslutningarna, gjorts i kyrkan. Jag är inte kristen, men det är en gammal svensk tradition som jag finner det direkt fel att man försöker ta bort.

Den anledning som givits mig är att det finns eventuellt några få som kan finna det störande. Alltså majoriteten bli lidande av denna hänsyn till några få. Svaret är ganska enkelt; betygsutdelning och annan information sker ju normalt i skolan, sedan är det ju bara att inte närvara om någon finner kyrkobesöket störande.
Efter att själv fått delta i en avslutning i en svettig och olämplig gymnastiksal där det saknades sittplatser, kan jag bara instämma med Alf Svensson.

Ursäkta, men landet heter Sverige, och precis som i alla andra länder har vi traditioner, passar inte det alla - synd för dem de inte passar.

Med omtanke om alla allergiker - borde inte visan "Nu blommar det", förbjudas? Eller tänk på alla handikappade som störs av "spring i benen" i Idas sommarvisa.

Vad är nästa steg? Lärarna skickar betygen som SMS till eleverna? Himla högtidligt...Äsch förresten, någon kanske tror sig få cancer av strålningen från telefonen, det går ju inte...man måste ju tänka på dem åxå...

1 kommentar:

HH sa...

Du glömmer el-allergikerna. Vi måste flytta ut skolavslutningen i skogen.