onsdag 11 mars 2009

Miljötalibaner - för ditt bästa lilla myra

Jaha, nu är miljötalibanerna igång igen. Vad vill man uppnå? Sno miljönissar (väljare) från vänsterblocket, spela populister, dra bort uppmärksamheten från något annat eller vad är det fråga om? Jag menar givetvis denna artikel i SvD: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2578095.svd

Det här lilla landet med långa avstånd, kallt klimat och 9 miljoner invånare ska alltså spela föregångsland beträffande koldioxidutsläpp, emedan de stora länderna fullständigt struntar i vad vi håller på med och koldioxidutsläppen från Sverige, vilka jämfört med de globala utsläppen är en myggfis i motvind. För det första har staten inget vidare gott samvete i första läget, men det håller man tyst om. T.ex. importeras tysk plast (som tyskarna samlar in i form av tomma plastförpackningar), och denna bränns i trakten av Linköping. Ska det vara så att vi importerar plast för att brännas i Sverige, hur miljömedvetet är det? Borde inte tyskarna få ta hand om sin egen plast och hur mycket koldioxid släpper detta ut varje år?

För det andra snackar man om ”morot och piska”. Det är alltså inte nog med att politikerna styr landet, de ska med ”morot och piska” tala om för oss hur vi ska leva våra liv åxå, vad som är rätt och fel. När man inte vill lagstifta och förbjuda kan man ju alltid komma med pålagor respektive subventioner, det är ju inte samma sak utan bara nästan. Det kallas ofta för ”mål” eller ”vision”. Som lök på laxen ska all vår kommunikation sparas och vi ska övervakas av FRA. Likheterna med totalitära stater för 30år sedan på andra sidan järnridån börjar bli ganska slående. De som styrde då och där sade givetvis, och precis som politikerna i Sverige idag; ’…det är för allas bästa och vi måste ta vårt ansvar som politiker.’ Och den lille medborgaren i myrstacken har bara att infoga sig för ’sin egen skull’ (fast han/hon inte fattar anledningen), och för samhällets bästa.

Själv fann jag t.ex. beslutet att förbjuda vanliga glödlampor som rent idiotiskt, och skrev och frågade ”energimyndigheten” den 18:e Januari varuti logiken i detta beslut låg, påtalandes en del saker som jag anser vara direkt felaktiga. Det var alltså snart tre månader sedan, och jag väntar fortfarande på svar. Kanske är jag bara så korkad att jag inte ska bekymra mig, och tjänstemännen som sitter på denna myndighet uppbärande lön (som är mina skattepengar), inte ens behöver eller ids svara. Jag ska tydligen bara acceptera och får inte ifrågasätta, och är inte ens värd ett svar varandes bara en korkad myra i stacken som inte förstår mitt och stackens bästa.

Inga kommentarer: