onsdag 17 juni 2009

Det förbannade Systembolaget

Av saker som retar mig i Sverige, har Systembolaget en speciell plats i mitt hjärta som hatobjekt.

För det första är det ett statligt företag och jag har övertygelsen att staten inte ska sköta företag. Statens funktion är att tillse att försvar, polis, och statliga verk samt andra statliga funktioner fungerar. Staten kan och ska inte sköta företag, det sköter marknadskrafterna bättre.

För det andra har Systembolaget en monopolsituation, d.v.s. det är det enda företaget som får sälja alkoholhaltiga drycker i landet.

Kombinationen av dessa två har givetvis lett till en situation med dålig service, hutlösa priser, och ett sortiment som inte speglar vad kunderna vill ha, utan vad Systembolagets ’proffs’ anser att medborgarna ska få köpa.Politiskt är det givetvis ingen svårighet att försvara detta monopol av alkoholpolitiska skäl, innebärande att storebror talar om vad som är bäst för medborgarna att dricka och hur mycket de helst bör dricka innan de klassas som alkoholister. Storebror slår till igen. Han vet alltid vad som är bäst för dig och du må följa hans råd.

Efter att ha bott drygt 8 år i ett land där alkoholhaltiga drycker kan köpas i alla livsmedelsaffärer, bordsviner billigare än mineralvattnet, och alla bensinstationer försålde alkoholhaltiga drycker dygnet runt, och barnen (även mina), fick Weinschorle, d.v.s. hälften vatten, hälften vin till maten blir man lätt frustrerad av hur det fungerar i detta land.

Jaha, och det är så farligt enligt svenska myndigheter? Vi kanske nu ska berätta lite om olika kulturer och faran med alkohol. I den kultur jag refererar till, har man druckit vin på detta sätt långt innan Sverige ens fanns. Staden jag bodde i fanns omskriven 770, men ingen vet egentligen hur gammal den är, romarna hade i alla fall ett befästningstorn ovanför staden vet man. En vinfabrik i trakten hade anor sedan 619, men jag gillade inte deras vin.

Under hela min tid boendes i detta land kan jag rapportera att jag inte såg en enda synbart berusad person i staden, alltså under drygt 8 år. I stort sett varje helg var det någon typ av fest i staden, och alla drack vin eller pilsner och njöt av livet, men ingen drack sig synligt berusad.

Så hamnar man i Sverige, i en stad med 4-5000 tusen invånare. Tro inte att det finns någonstans man kan köpa alkoholhaltiga drycker. Det finns ett ”utlämningsställe” eller ”ombud”, med en del av sortimentet Systembolaget erbjuder, och till priser som är rent hutlösa. Med det menar jag priser som är ca 5-10 gånger högre än vad jag betalt tidigare. Därtill finns givetvis inte de produkter jag föredrar, d.v.s. det från den region jag bodde i. Varken vin, öl eller sprit. Nej, på Systembolaget förväntas man köpa från det stora sortimentet av bag-in-box, d.v.s. en plastpåse med vin i en pappkartong. Kraftigt svavlade viner för att få så lång hållbarhetstid som möjligt, och som sagt ur en plastpåse med tappkran.

För mig är goda viner en ren kultursak, jag kommer aldrig köpa en bag-in-box. Som nödproviant kanske en flaska med skruvkork, med där går gränsen. Viner ska ha en kork och smaka gott, för tillfället man valt att plocka fram dem, de är inget berusningsmedel, utan en kultursak.
Så, i den lilla staden finns ett ’utlämningsställe’ och man får beställa ur deras katalog för att få nästa dag. Det innebar att man måste ringa in sin beställning före kl. 13, dagen före man vill ha varorna.

Alltså, att man inte bara kan köpa rakt över disk eller plocka de varor man vill ha är någon form av återgång till beställning i en lanthandel.Sedan uppstod tydligen något problem och leveranstiden nu är som ett minimum drygt två dagar. Alltså vill man ha sina varor på en fredag, må man beställa dem på onsdagen före kl.13 för att kunna hämta ut dem på fredagen. Är det så att man beställer efter kl.13 på onsdagen, må man vänta på sin beställning till måndag eftermiddag nästa vecka. Vi pratar alltså om en leveranstid på mellan 2-5 dagar. ”Utlämningsstället” har även öppet på lördagar, men då tillåts av någon oförklarlig anledning ingen utdelning.

Undertecknad trodde i sin naivitet att om man beställde varor två dagar före skulle de komma, och ringde härför det lokala ”utlämningsstället” två dagar och före kl. 13 innan jag ville ha varorna. Men då visade det sig att fredagen var midsommarafton, vilket betraktades som en lördag, och ingen utlämning kunde ske. Alltså skulle man ha beställt sina varor före kl.13 på tisdagen för att få dem på torsdagen.

Beställde man sina varor på tisdag eftermiddag, skulle de alltså vara uthämtbara på måndag eftermiddag nästa vecka, d.v.s. en leveranstid på sex dygn.

För den som läst allt ovan finns det ingen anledning att påtala hur ohållbar situationen är, och min möjlighet att inom överskådlig framtid, och som kund, få de varor jag vill ha. Det återstår alltså bara ett alternativ för en gammal kemist. Inte mycket kultur, men med en ganska stor kännedom on styr- och reglerteknik ska det bli kul. Om inte annat skönt att veta att jag hjälper till att ta livet av en döende mammut.

Sorry Anitra, kan man inte ha ett bättre sortiment och framför allt service är man rökt. Monopol eller ej.

1 kommentar:

Susanne sa...

Håller fullkomligt med dig. Mitt topplock lyfter varje gång jag besöker systembolaget. Finns ingen informationsdisk mao ingen att fråga. Varorna är sorterade efter pris. Borde vara efter land eller druva. Undrar om deras öl sortimen även är sorterat på pris?? Jag blir fullkomligt galen över hur vi kan ha denna värdelösa institution. Sortimentet har blivit sämre, serviceen är sämre nu när vi ska plocka varorna själva.