måndag 7 september 2009

Med näbbar och klor runt snuttefilten

Mot bakgrunden av hur värlsbilden, och i synnerhet Europa har utvecklat sig de senaste årtiondena, är det en aning komiskt att läsa hur VD:n för det statliga alkoholmonopolet, Systembolaget, försvarar sitt företags existens med näbbar och klor. Detta kan man läsa om i denna artikel: http://www.dn.se/opinion/debatt/gardsforsaljning-av-vin-blir-mojlig-inom-kort-1.946729

I, i stort sett hela Europa kan man i dag köpa alkoholhaltiga drycker i vilken vanlig matvaruaffär som helst. Men i det lilla landet i norr, uppmålar man skrämselbilder på hur farligt det skulle vara, och medföra en försupning av svenska folket med alkoholskador, misshandelsfall och stora kostnader för det allmänna. Man håller krampaktigt fast vid det statliga monopolföretaget, som enligt M. Gerger uttrycker saken; ”God service är avgörande för att bibehålla det höga förtroende som kunder och allmänhet i dag har för Systembolaget.”. Denna typ av argumentation, känns igen sedan många år och baseras sannolikt på undersökningar som Systembolaget beställt och betalat för. Vidare ska man komma ihåg att denna typen av undersökningar saknar referens, d.v.s. de tillfrågade har ju inget att jämföra med. Det är som att fråga barn om den lokala godisaffären ska stängas, utan att ge något annat alternativ.

I den stad jag bor finns 4500 invånare och inget Systembolag. Det lokala ombudet tar upp beställningar, och den kortaste leveranstiden är drygt 2 dagar, för varor man vill ha omedelbart. Om man beställer varorna efter kl. 13.00 en onsdag, finns varorna inte förrän på eftermiddagen efterföljande måndag. Alltså en leveranstid på drygt 5 dagar. Är det sedan någon form av långhelg, blir leveranstiderna ännu längre. Jag har frågat Systembolaget om de anser detta vara god service, och efterlyst en förbättring, men givetvis utan konkret svar eller resultat.

Mot den bakgrunden, och eftersom jag bott i ett av de områden som nämns i artikeln i knappt 10år, där alkoholhaltiga drycker såldes på bensinstationer, livsmedelsaffärer, från de lokala gårdarna m.m., finner jag artikeln ganska komisk.

Så M. Gerger finner att gårdsförsäljningen skulle vara både ett hot mot Systembolaget samt strida mot EUs riktlinjer. Det första kan jag hålla med om, men det andra är en ren lögn. Som alla vet har svenska politiker gjort var de kunnat för att försvara Systembolaget i EU, och när man nu av någon lika idiotisk som konstig anledning har detta föråldrade system kvar, är gårdsförsäljning ett hot mot Systembolaget, men knappast något som EU skulle motsätta sig, eftersom det redan finns i ett antal större EU-länder.

Så om man läser artikeln, menar M. Gerger att man ska kunna göra beställningen av t.ex. vin på en gård, förutsatt att den har Internet. Får man förresten provsmaka vinet på gården? Det måste ju vara att uppmuntra kunder att köpa och dessutom gratis utskänkning…
Men om nu någon vill köpa två flaskor gårdsvin, ska alltså Systembolagets bil komma och plocka upp varorna, eller vem ska transportera dem till något upplockningsställe?
Sedan, vet man ju inte vilken alkoholhalt (som är skattebaserande), varan har, och därför måste varan sannolikt provtas och analyseras. Därefter gäller det att transportera varorna till utlämningsställe eller lokalt systembolag, med all identifikation och administration det innebär. Sedan ska kunden vid hemkomsten hämta ut varorna, styrka sin identitet, och betala.
Det skulle förvåna mig mycket om en flaska lokalt producerat vin kommer att kosta mindre än 300kr, och en leveranstid på minst en vecka, efter denna logistik och administration.

Mot denna bakgrund; ska man alltså ställa artikelförfattarens påstående: ”Min övertygelse är att vi med utgångspunkt i ovan beskrivna serviceutveckling och dialoger, kan medverka till att möta gårdarnas och besökarnas förväntningar,..” Alltså, en flaska vin du kan få i handen blir minst tiofaldigt dyrare, och kunden får vänta minst en vecka på den och åka till sitt närmaste Systembolag för att hämta ut den.

Jodå, det är klart att Systembolaget kan ”medverka”, men det ska vara bra konstigt om det inte ses som en serviceförsämring att få vänta på sin vara en vecka och betala tiodubbla priset, samt tvingas åka till ett Systembolag. Givetvis vill de vingårdar som idag levererar till Systembolaget inte se en gårdsförsäljning i Sverige. På samma sätt som Systembolaget inte vill ha någon konkurrens, vill inte de heller ha det, men kom inte med något argument om att gårdsförsäljning skulle strida mot EUs principer eller rättssystem, det är precis tvärtom.

Miljömässigt kan man vidare ifrågasätta hur lämpligt det skulle vara med alla onödiga transporter en försäljning via Systembolaget skulle förorsaka.

Så ”Nej tack” till Systembolaget generellt, och deras läckergomsexperter som talar om för mig vilket vin jag ska köpa, jag är fullt kapabel att själv bestämma vilket vin just jag gillar. Och dito till deras direkt usla leveransservice, som saknar motstycke i ett modernt samhälle.

Inga kommentarer: