onsdag 7 oktober 2009

Som man bäddar får man ligga...

I dagens DN på denna länk, http://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-fortkorare-vid-vagarbete-1.968654, kan man lästa att bilisterna vid ett vägarbete i praktiken struntat i hastighetsbegränsningen vid ett vägbygge.

Reaktionen från polisen är givetvis den att sätta upp fler kameror på lämpliga ställen och bötfälla alla som man kan. Vägverket och NTF, ser givetvis detta som en kvittens på hur viktigt deras arbete är och alla kommer givetvis stå på kö för att fördöma de som kör mer än vad som står på skyltarna. Det kommer att ropas på högre böter, körkortsåterkallelse och andra åtgärder.

Men om vi nu tar det lite logiskt; Hur i h-vete kommer det sig att så många struntar i hastighetsbegränsningarna? Om man funderar lite på saken kommer man ganska snabbt fram till att bilisterna mist respekten för skyltad hastighet och risken för att bli ertappad som begränsande faktor, samt bötesbeloppen givetvis. Skulden till detta är just att man genom trafikpolitiken skyltat ner svenska vägar till rent larviga hastigheter och tvingar på så sätt bilisterna att köra långsammare än både vad bilisten klarar och vägstandarden. Detta är i sin tur baserat på samhällekonomiska kalkyler och kallas för Nollvision.

Man har helt enkelt inkompetensförklarat den enskilda bilisten med den påföljden att densamme struntar i regler och i synnerhet ologiskt nerskyltade hastigheter. Problemet är då att när en hastighet är nerskyltad helt logiskt, som i detta fall vid ett vägarbete, struntar bilisterna i denna nerskyltning åxå, eftersom alla vet att hastighetsskyltarna bara är till för att följas då det finns risk att åka fast.

Så, visst kan man ropa efter högre bötesbelopp m.m. och detta för att skrämmas och att den som blir ertappad får betala mer. Men ligger inte felet i grunden i att man genom visionsflummeri, samhällsekonomiska kalkyler samt tjänstemän och politiker, inkompetensförklarat bilisterna?

En trafikdebattör för flera år sedan skrev att ”men alla kör ju inte lika bra som Schumacher”, och detta var ett argument för att ha låga hastighetsbegränsningar. Till det har jag två kommentarer:
1. Om man har en logisk och högt satt hastighetsbegränsning, är det inte tvingande att köra den hastighet som står på skylten. Man må köra saktare om man inte har bråttom, inte väglaget medger, eller om man inte har egen kapacitet/erfarenhet att köra denna hastighet.
2. Korrekt, men alla kör inte som Hulda 95år heller, så varför tvinga alla andra ner till hennes maximala kapacitet. Hulda får gärna köra 70 på en 110-väg, inte stör det mig, men jag ska inte tvingas köra 70 av denna anledning.

Efter att ha bott i Tyskland ett antal år, och varje dag till och från mitt arbete kört på sträckor med ”fri fart”, finner jag det man håller på med i detta land som rent löjeväckande, och ”som man bäddar för man ligga”. Hastighet 'per se' är inte alls farligt, det farliga ligger i att inte anpassa hastigheten till de förutsättningar som är. Men man har genom en storebror-trafikpolitik i Sverige urholkat respekten för hastighetsskyltarna, och efterlevnaden är bara baserad på risken att åka fast och bötesbeloppen/straffpåföljd.

Som det verkar vill man skapa en idealförare i form av en zoombie bakom bilratten som spenderar halva tiden med att titta på vägen och andra halvan på hastighetsmätaren, och tappert jobbar med att inte somna. Skulle zoombien av misstag köra 5km/h mer än vad det står på skyltarna, ska denne få ”näradödenupplevelser”, och helst anmäla sitt fruktansvärda lagbrott själv på närmaste polisstation.

Jaha, jag har inte rätt eller hur? Men låt mig då bara citera ur artikeln ” - Kameran hann dåligt med att fånga alla fartdårar, den blixtrade i ett och när vi slutade mäta hade 372 bilister kört för fort. Det är ett skrämmande resultat, säger Thomas Nilsson på trafikpolisen i Skåne till Kvällsposten.”
Men frågan är egentligen var dårarna finns, bakom ratten eller i trafikpolitiken?
Eller har Ni har Ni hört om norrmannen som hörde på bilradion att det var en ”Falschfahrer” på Autobahn, alltså en idiot som körde mot färdriktningen. Norrmannen utbrast; ”EN??!!! Jag kan se minst 30st!”

Kanske något att tänka på….drygt 4 dårar per minut….en dåre var 15:e sekund.

Inga kommentarer: