söndag 1 november 2009

Aha! En hastighetstaliban till...

Jaha, ännu en hastighetstaliban i syretältet, i detta fall Claes Litsner från NTF. Hans mål i arbetslivet är att skona så många liv som möjligt i trafiken, emedan han håller 0-visionens fana högt. Det kan man läsa i denna artikel i UNT; http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=976063,00.html?from=puff.

NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande), är en organisation som kom till för att underlätta införandet av högertrafik på 60-talet, och finns sedan dess kvar paddlandes på 0-visionens räkmacka. Givetvis med diverse fjantiga projekt och informationskampanjer som på bästa Anslagstavlanmanér ska tala om för medborgarna vad som är rätt och fel i trafiken. Det finns inte en anledning till att den propaganda de tillhandahåller inte skulle kunna vara en avdelning inom VV, men så är det inte. Skattepengar finns det ju gott om…

Men, låt mig nu bemöta herr Litsners artikel. Huvudtemat är att han ondgör sig över att man inte sänkt hastigheten på väg 288 till den av NTF rekommenderade hastigheten 80km/h.
Något som varken NTF, VV eller politikerna verkar ha fattat är att hastighet ’per se’ inte orsakar olyckor. Det är inte alls så att man har en större risk att råka ut för olyckor vid högre hastigheter.

Vad det handlar om är missbedömningar av de enskilda trafikanterna, och i detta fall vanligtvis bilister. Jag vågar påstå detta efter att ha bott i Tyskland ett antal år och dagligen, till och från mitt arbete, kört på sträckor med ’fri fart’. Statistiskt sett är jag enligt NTF och VV sedan länge död beaktandes de hastigheter jag kört i många år.
Om nu en olycka inträffar är givetvis skaderisken på de inblandade större ju högre hastighet som de inblandade hållit, men det är inte hastigheten som är vållande, det är missbedömningar från de inblandade.
Hr. Litsner nämner även att hastigheten på denna väg varit oförändrad sedan 1971. Det kan vara riktigt, men sedan dess har bilarna utvecklats till att bli trafiksäkrare och bättre, men varför har inte vägsträckan byggts ut och förbättrats sedan 1971? Bilisterna är som alla vet en ren mjölkko för staten, och om denna väg inte byggts ut sedan 1971 är det knappast bilisternas fel. Eller menar Hr. Litsner att trots att bilarna blivit bättre, ska hastigheten sänkas för att VV underlåtit att bygga ut och förbättra väg 288 efter det behov som uppenbarligen finns? Varför skickar han i så fall inte en skrivelse till VV i st.f. att skriva en debattartikel i UNT?


VV har tydligen svarat att ”acceptans och efterlevnad” inte finns för en sänkning till 80km/h på väg 288. Det är knappast förvånande att bilister som under goda förhållanden tvingas sitta och hålla 90 km/h på denna väg, knappast skulle acceptera 80 km/h. Redan 90 km/h är en låg hastighet på vissa av sträckorna på väg 288, och som anförs respekten, för hastighetsbegränsningarna kommer bli obefintlig, och bilisterna kommer bara att bromsa ner till 80 km/h där man satt ut hastighetskameror.

Vidare leder omotiverade och låga hastighetsgränser till enbart en bristande skylt och lagrespekt. En bilists hastighet styrs snarare av risken att bli ertappad och eventuellt bötesbelopp än acceptans av de regler som gäller.

I mitten av pappersartikeln kommer ett underbart stycke som borde ge Hr. Litsner en plats i Riksdagen: ”Det finns egentligen bara vinnare när hastigheten anpassas till Nollvisionens förutsättningar – de viktigaste är hälsan, miljön och trafiksäkerheten.”Man blir imponerad – detta är rent svammel. Hälsan blir snarare lidande av att alla de som pendlar mellan Östhammar och Uppsala tvingas gå upp tidigare och komma hem senare. Idag har gemene man inte mycket tid att vinka på och ordet ”fritid”, är knappast fri tid. Att då försena alla trafikanter knappt 10 minuter per dag är snarare mer stressande än bra för ”hälsan”.

Därefter har vi miljön. Detta eviga mantra som alltid är så bra att hänvisa till, och att de resande på väg 288 skulle bidra till lägre koldioxidutsläpp genom att köra 80 i.st.f. 90km/h. Detta är ett rent tramspopulistiskt argument men det ligger i tiden. För Hr. Litsners information släpper Uppsala värmeverk ut mer koldioxid än länets alla bilister. Att hänvisa till koldioxidutsläpp, på vägsträckan är rent larvigt, eller kanske man kan säga ”en piss i Mississippi”, i jämförelse med koldioxidutsläppen i världen kanske en ”myggfis i en tornado”, är mer korrekt.


Ok, vad handlar hela denna debatt om? Jo, egentligen inte ett dyft om att rädda liv. Det handlar om att spara pengar för stat/landsting/kommun. Det är nämligen så att en trafikinvalidiserad person kostar samhället enorma pengar under sin återstående levnad. Ju äldre personen är ju mindre givetvis. Om någon dör i trafiken är det billigt för samhället, men man måste till varje pris undvika att medborgare invalidiseras, och då i synnerhet vid unga år. Det är vad det handlar om, inte ett dyft om, och tro inte att NTF m.fl. egentligen vill vårt bästa. Om du inte tror detta kan du ju fråga dig varför det är lag på bilbälte men inte flytväst. Eller vad gör man för att förhindra självmord? Det dör 2-3 gånger så många av självmord som av trafikskador i detta land. Nähä, ingen Nollvision där inte…

Man blir därvidlag lite trött på att läsa artiklar av denna typ, eller uttalanden av Tingvall, och man frågar sig; var är alla de miljarder bilisterna betalat in under åren? Man har alltså konfiskerat dessa miljarder och har ’proffs’ inom NTF som upptäcker efter att en väg varit i drift 38år (288), utan större förbättringar att man måste sänka hastigheten i väntan på att politikerna i framtiden kanske allokerar pengar till förbättringar. Ja, ja den som lever får se.

2 kommentarer:

Lasse sa...

Du har fel på alla punkter, jag förstår att du inte anger vem du är i profilen för då hade omgivningen skrattat. Dina annekdotiska bevis ger ett ännu mer löjeskimmer över dina åsikter

Ulmerkotten sa...

Helt ok, vi kan ju inte alla tycka lika. Men kom med några argument då. Att bara säga att du har fel drar ju inte debatten vidare.