måndag 30 november 2009

Inte p-botsproblem, utan ren rättsröta

Det här med parkeringsböter är den största lagöverträdelsen som finns i Sverige. Det är inte p-botsproblem, som man kallar det i denna artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3870729.svd, det är ren rättsröta.

För många år sedan handlade det om att man fick böter om man parkerade så att man hindrade eller störde. Sedan blev det en ren inkomstkälla för kommunerna, och i synnerhet i storstäderna. Man döpte då om parkeringsböter till ”kontrollavgift” eftersom bara polisen har rätt att utdöma böter. Sedan kunde man skicka ut en skog med lapplisor, som hade att hade en budget att uppfylla i antalet kontrollavgifter per dag, och sedan var det bara att dra på med avgiftsbeloppet utan några problem. Massor med gosiga pengar till kommunen, helst i kombination med minskande av antalet parkeringsplatser och miljöflummeri.

Bäst var helt enkelt att tvinga bilisterna att parkera någonstans, vilket de då gjorde efter möjlighet, och sedan lappa dem. Parkeringsreglerna gjorde man så krångliga att det finns alltid minst en regel man bryter oavsett var man står eller om man har betalat parkeringsavgift, detta med olika zoner, datumparkeringar, snöröjningsregler eller vad katten som helst – ju krångligare ju bättre, fler felparkeringar, lapplisor och i slutänden mer gosiga pengar till kommunerna.

Nu var det ju bara så att lapplisorna och penisarna begick misstag när de jobbade med att uppfylla sin dagliga kvot, och det fanns givets oklarheter i regelskogen. Alltså, orsakade det ett juridiskt problem. Detta löste man snabbt genom att kräva att man var tvingad att betala in ”kontrollavgiften” först för att få rätt att överklaga. Alltså, när man väl fått pengarna var det bara att lägga locket på. Tack och hej, tro inte du har en susning att få pengar tillbaka.

Enligt denna juridiska princip måste du alltså avtjäna ett straff utdömt utan att du fått möjlighet att föra din talan, för att kunna överklaga. Hade samma rättsprincip gällt hade man t.ex. kunna utdöma dödsstraff utan att höra svaranden, och sedan krävt att du skulle bli avrättad för att få överklaga. Helt sjukt, eller hur? Men så fungerar juridiken för bilister när det gäller "kontrollavgifter".

Opportunisterna i denna historia blev sedan de privata parkeringsbolagen. Man kunde alltså paddla både på parkeringsproblemen/bristen på parkeringsplatser och att kommunerna röjt vägen rent juridiskt för rena lagöverträdelser. Affärsidén var alltså att leta upp olika bostadsrättsföreningar, företag m.m. och erbjuda sina tjänster gratis, mot det att man fick kontrollavgifterna. Så ju fler utdelade kontrollavgifter, ju mer pengar, enkelt (rätt eller fel utdelade kan man strunta i….)

Så där är vi nu med Hr. Broqvist. Parkeringsbolaget, gömmer sig bakom de rent juridiska felaktigheter kommunerna skapat, och hävdar att de har rätt. Hr. Broqvist har inte en susning att anföra, även fast alla vet att han HAR rätt. Parkeringsbolaget har säkerligen rutiner som både lägger på straffavgifter, administrativa avgifter samt kopplar in kronofogden/indrivningsföretag med automatik.

Så frågan är hur långt man är villig att gå för kanske en tusenlapp i felutskriven ”kontrollavgift”? Vem vill dra igång en rättegång, vad kostar det? Även om man har rätt, vet man inte om man får rätt, det är en väsentlig skillnad. Kanske hade hr. Broqvist fått parkeringsbiljetten av någon annan, eller tagit upp den från bilgolvet innan fotograferingen?…och vem i h-vete vill dra igång en rättegång för dessa belopp?

Så rättsskandalen fortsätter med sådär några tiotusen fall om året gissningsvis, det är ju så många fall att ingen har tid att ens ta hand om dem. Parkeringsbolaget med sina jurister lär inte backa, de har varit med förr, och är mycket tacksamma för att kommunerna banat vägen för deras minst sagt tvivelaktiga asgamsverksamhet.

Vidare är det ju en praxis att ett bötesbelopp eller ett straff ska stå i proportion till det inträffade eller skadan som orsakats av den som ska betala/straffas. Man kan då inte undvika att ifrågasätta om belopp på uppemot tusen kronor motsvarar en parkeringsförseelse där man inte hindrat eller stört trafiken på något sätt. Vilken kostnad har man då egentligen förorsakat? Kan någon svara på det?

Inga kommentarer: