torsdag 27 maj 2010

Men var kommer 80 miljarder från?

De där rödgröna stämmer bra in på Thatchers beskrivning av socialister i gemen; ”Felet med socialister är att de inte kan sluta spendera andras pengar.”

Först har vi sett deras ekonomiska politik som är direkt ansvarslös, man lovar miljarder vitt och brett åt alla håll, gärna lite ospecificerat så alla kanske får en del av kakan om man röster på dem.
En av finansieringarna var en ny förmögenhetsskatt, som är helt ogenomtänkt. För det första visar det sig att den slår mot ganska vanliga villaägare, men vad man inte tänkt på är att den kommer slå även mot fastighetsägare av flerfamiljshus. Allstå flerfamiljshus som ägs an privatvärdar. Det behövs då inte mycket matematik för att lista ut att om man pålägger en extra skatt på fastighetsägandet, kommer fastighetsägaren omedelbums kompensera sig genom att ta ut högre hyror av hyresgästerna. På så sätt kommer denna skatt drabba de som bor i hyreslägenhet, och de var just dessa som skatten inte skulle slå mot.

Sedan debatteras ju Förbifart Stockholm, de rödgröna törs ju inte helt säga nej, utan snackar om en folkomröstning. Exakt hur den ska utformas och vilka som ska få rösta är inte klart, men på det sättet kan man ju köpa tid och låta det verka som det är demokrati.
Men det är lite intressant att fundera på vilka som skulle få rösta i en sådan omröstning. Man kan ju inte gärna låta bara de som bor i Stockholms innerstad rösta, ”Förbifart Stockholm” går ju inte en meter på deras mark.

Ett annat alternativ är ju Stockholm med kranskommuner. Men var ska man då dra gränsen? Bara de vars mark berörs av byggandet/vägdragandet eller vilka? Kanske de kommuner som kommer att beröras på något sätt, och kanske avlastas genom mindre genomfartstrafik?

Ett tredje alternativ är ju Stockholms län, men det sträcker ju sig ända upp till Hallstavik i Roslagen, och det är knappast relevanta röster från personer som har i det närmaste noll intresse i frågan och aldrig kommer påverkas att låta dem rösta.

Sedan kan man ju resonera så att det gäller en transportled för hela landet. Om så är fallet borde ju alla röstberättigade i hela landet få rösta. Men tänk vad viktigt det måste vara för de som bor i Kiruna och Överkalix att få rösta i denna fråga.

Vill man vara lite klurig kan man ju hitta på olika konstellationer med befintliga och berörda valdistrikt, men på samma sätt som när det gäller kommuner faller det på frågan om vilka som är berörda. T.ex. de som bor i Solna och slipper en massa onödig trafik om förbifarten byggs, är de berörda eller ej?

Sedan har vi vad lagen säger, och såvitt jag vet kan man ha folkomröstningar i kommuner eller i hela Sverige när så beslutats kommunstyrelsen eller Riksdagen. Länsvis omröstningar existerar ej, vilket åxå återspeglas i att man vid de vanliga valen röstar till Landstinget inte länet. Några andra varianter tror jag inte finns och skulle vara olagliga eller kunna ogiltigförklaras lätt. Vi pratar alltså om Sveriges grundlag, och ingen liten skitparagraf i SFS.

Men nu kommer alltså de rödgröna med det otroligt korkade förslaget att det ska bli en folkomröstning, helt ospecificerat.

Men nu är det ju så jäkla dyrt att fixa en kringfartsled runt Stockholm, 27 miljarder. För det första ska man ha klart för sig hur mycket bilisterna skinnas på varje år i skatter avgifter, trängselskatter, parkeringsböter, m.fl. m.fl. att 27 miljarder är en ren struntsumma. Detta även beaktande att den sista stora utbyggnaden av vägnätet runt Stockholm var Essingeleden på 60-talet. Och eftersom man underlåtit att bygga ut vägnätet runt Stockholm, kan man givetvis peka på alla köer m.m. som bilisterna förorsakar. Man frågar sig då ganska enkelt vem som förorsakat den s.k. trafikinfarkten i första läget? Om man har en hiss för 5 personer och 10 måste klämma sig i den, är det då hissåkarnas fel, eller den idiot som inte insåg att tio personer behöver åka hiss, och byggde hissen baserat på fakta? Men nu byggde man den för fem, men envisas likt en papegoja med att bara 5 behöver åka. Eller varför inte bara tre? Var det inte (mp), som tycker att man ska minska antalet körfält på Essingeleden bara för att jävlas med bilisterna, orsaka mer köer, problem, koldioxidutsläpp och kunna påvisa alla negativa effekter med bilismen?

Men då blir man imponerad över de rödgrönas klarsynthet! Man vill bygga ut tunnelbanan i stället (länk). Det är mycket bättre, man undersöker då vad folk runt Stockholm vill ha och frågar om de inte vill ha tunnelbanan utbyggd, och givetvis svarar en majoritet JA! Precis på samma sätt som om man frågar barn om de vill ha godis som någon annan ska betala. Och plötsligt finns hela 80 miljarder, nästan tre gånger mer än vad Förbifarten skulle kosta.
Fantastiskt! Sedelpressarna startas, spenderbyxorna är på och alla trafikproblem är bilisternas fel. En klassiker.

För att återknyta till hur jag började; ”Felet med socialister är att de inte kan sluta spendera andras pengar.” Man kanske ska tolka det som att socialister har inget som helst begrepp om varken trafikpolitik eller ekonomi.

Inga kommentarer: