torsdag 23 september 2010

Steriliseringarna i Sverige då?

Det är ju ett scoop att man ägnade sig åt lobotomeringar i Danmark som man kan läsa i denna artikel.

Här kommer lite information om vad som hänt i Sverige; Mellan 1935 och 1975 gällde en steriliseringslag. Alla som inte passade in i makarna Myrdals folkhem skulle berövas rätten att föröka sig. Bl.a. HSB rapporterade "kandidater" till myndigheterna och sedan övertalades personerna. Att sterilisera de som hade mentala handikapp, eller på något sätt inte stämde in i mallen var givetvis regel. Observera att denna lag gällde till 1975, och man steriliserade regelmässigt alla kvinnor som gjorde aborter. I Sverige pratar vi om ca 60.000 som övertalades, eller tvångssteriliserades. Medicinalstyrelsens akter från denna tid är givetvis hemligstämplade.

Så nu kan man ju fundera på det här med rasism och nazism. I Tyskland mördade man, i Sverige steriliserade man. Allt under Socialdemokratiska regeringar, och för folkhemmet. Samerna bara försvann...

Men visst är det lite paradoxalt att (s) idag tar avstånd från alla typer av rasism, anklagar SD för att vara rasister, främlingsfientliga och andra saker som inte är sanna. Den egna historien vill man nog inte minnas, eller höra talas om.




4 kommentarer:

John Olsson sa...

Ju mer man lär sig om Sveriges historia i moderna tid, ju värre blir det.

Man kan förstå varför Hitler sparade Sverige från att bli attackerad.

Ulmerkotten sa...

Ja, Sverige hade ett stort samarbete med Tyskland före kriget, och de svenska raslagarna ansågs vara mer långtgående än de tyska.
Man kan förstå om de som drabbades då inte vill berätta, eller de som var ansvariga håller tyst. Men detta är en del av svensk historia, och skedde tills för 35 år sedan.
Så att rata nazister går bra (jag instämmer i detta ratande), men att kasta skit på SD som inte på något sätt är rasistiska tycker jag är är rent billigt, i synnerhet som påstående är helt ogrundade.

maminka sa...

Hej, jag hittade din blogg idag. Jag har läst även gamla inlägg, du skriver väldigt bra.

Jag håller med dig att i Sverige har vi demokratur och inte demokrati. Jag är uppvuxen i ett fd. öststat med kommunistisk diktatur, så jag kan intyga att din beskrivning av båda ord stämmer. På något sätt var det "lättare" att leva i diktatur, då visste vi att allt som staten presenterade var lögn, nu i demokratur tror sig många i Sverige att staten vill dem bara gott och tror bokstavligen på allt som står i tidningar och TV.

Jag bruka ta upp just steriliseringar i Sverige och Rasbiologisk institut som sossarna har på sitt samvete, när mobben angriper SD. Och Center har Bondepartiet inom sin historia och Moderaternas historia är brun på många ställen. Och vi ska inte glömma Vänsterpartiet med hela listan på diktatorer.

Ulmerkotten sa...

Tack Maminka. Tja, jag har varit lite lat i skrivandet den sista tiden. Däremot har jag varit rätt aktiv på "politisktinkorrekt".
Nu ska jag försöka ta upp skrivandet igen.

Det finns en utredning som gjordes om steriliseringarna på (jag vill minnas) 285 sidor. Givetvis har man kommit fram till att det inte varken var något olagligt eller oegentligt som skedde.
Men det är ett antal faktorer man bortser ifrån. För det första är det så att, när det begav sig, var läkares ord ren lag. Om en läkare rekommenderade något var det ingen som varken kunde eller skulle ifrågasätta det. Det kan man läsa i de intervjuer av drabbade personer som finns.
För det andra ser man ju bara läkarnas dokumentation, och alltså bara ena partens dokumentation. Tror någon att en läkare skulle sätta komprometterande dokumentation om sig själv på ett papper och sedan underteckna det?