onsdag 23 mars 2011

Smart av IKEA


Det här är en lite kul artikel i DN, och handlar om att IKEA välkomnar alla typer av familjer, inkluderande homosexuella, och man illustrera det med en bild av två killar som håller varann i handen.

Men nu är det ju så att man i detta land propagerar för att alla ska accepteras och respekteras, både sexuella avvikelser samt andra religioner. Nu har vi alltså en paradox; å ena sidan ska man acceptera homosexuella, och folks åsikter och religion, å andra sidan har vi 58 miljoner italienare som är till absolut största delen katoliker, och deras religion och åsikt är att två homosexuella inte är en familj. Alltså säger det ena mot det andra, man respekterar inte italienarnas religion och åsikter, om man anser homosexuella vara en familj och kör med IKEA-reklamen. Men det inte PK här i Sverige att anse detta, eftersom det lilla landet sedan Palmes tid ska kunna allt, veta allt, vara bäst på allt och ett riktigt föredöme som alla i hela världen borde följa. Och den senaste tidens propaganda har indoktrinerat medborgarna till att homosexuella visst är en familj.

Nu tror jag inte det är så att IKEA försöker vara PK, eller påverka italienarna åt något håll, utan det är nog snarare så att man var fullt medvetna om vilken debatt det skulle bli och att man skulle få publicitet. Alltså får man massor med gratisreklam, och bloggar som denna och tidningar skriver massor om detta, vilket i sig är en skitsak. Smart marknadsföring helt enkelt, och gratis reklam.
Det är dock inget nytt för IKEA generellt. Jag tittade på tysk TV för sådär 8 år sedan, och då hade man en serie reklamfilmer om hur svenskarna firar midsommar. Dessa filmer tyckte mina tyska arbetskollegor var skitbra och kul, inget annat. Men de var så fulla av både fördomar och spritförtäring att de snabbt blev bannade av IKEA centralt (i Sverige?)
För de av Er som inte sett dessa bannade tyska reklamsnuttar, kan jag starkt rekommendera denna länk
…så nu vet Ni var alla tyska fördomar mot svenskar kommer ifrån….IKEA!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gillar din kommentar! Ärlig o ironisk. Vill bara tillägga (DN till trots) att ingen på mitt jobb (jag bor sedan 20 år i Italien), ej heller mina it vänner har märkt el kommenterat IKEAS reklam. Alla är faktiskt inte så fanatiska i Italien som artikeln vill insinuera... Désirée