torsdag 2 juni 2011

Ett folks självmord

Hitler proklamerade att ett av de bästa sätter att utplåna ett folk var att utplåna deras kultur och byggnadsverk. Han terrorbombade därför städer och gav order om att i synnerhet byggnadsverk som folket identifierade med sin kultur skulle förstöras för att folkets identitet och motståndsvilja skulle brytas ner.

Givetvis är det så att ett folk förenas av de traditioner de har, sin kultur, religion och de byggnadsverk och kultursaker man har. Man har t.ex. museer med sin gamla kultur och saker för att kunna lära sina barn och titta på den historia och kultur som är fundamentet för samhället och lära sig folkets historia. Som barn gick man på Nordiska Museet, Stadsmuseet i Stockholm, Riksmuseet, Skansen o.s.v. för att lära sig sin kultur och sin bakgrund som ett folk. Man gick med guider i Gamla Stan som berättade om stadens historia, och jag har stått högvakt vid Slottet, egentligen bara för att hålla en tradition och svensk kultur vid liv. Inte var det kul, men det var något man är stolt över att ha gjort. Vi har även svenska traditioner, dessa är ärvda och mina föräldrar lädre sig en gång dessa från sina föräldrar, jag lärde mig dem av mina och jag jobbar på att föra över dem till mina barn. Min förhoppning för framtiden är att mina barn även i framtiden ska föra dessa traditioner vidare. Man firar midsommar, jul, påsk, valborg, födelsedagar, och en del annat. Man går av tradition till kyrkan på skolavslutningarna och firar när man tar studenten. Sammantaget är det vårt arv, vår kultur, och våra traditioner.

Men de senaste åren har man släppt in en helt sanslös invandring, och våra politiker vill tydligen legalisera detta på olika sätt. Varför är oklart, men vi har hört uttalanden som jag anser vara rent landsförräderi.
Detta är ett uttalande av Mona Sahlin: ”Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”
Eller vad sägs om detta av vår statsminister: "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.”
Enligt Maud Olofsson är det så att man ska vara så stark och troende på svenska värderingar och traditioner att man inte behöver se influenser som någon fara. Hon har vidare åsikten att Sverige ska vara ett ”nybyggarland”, vilket kan kännas en aning märkligt eftersom vi är världens äldsta land. Behovet av nybyggning och nybyggare borde alltså vara obefintligt.  Vidare ser hon mest en enorm potential i alla som kommer hit, och att de mest är en berikning.

Det fanns en norsk major vid namn Vidkun Quisling. Han trodde på nazismen och ansåg att Norge skulle bli bättre med nazism, kanske hade han även egna intressen i ett tyskt maktövertagande. Men han sänkte sig aldrig så lågt att han förringade eller förlöjligade norsk kultur och norska traditioner. Han ansåg helt enkelt att nazismen skulle vara bra för Norge, och handlade därefter.

Nu har detta vansinne gått så långt att man på olika sätt vill radera ut vår nationella identitet. Vår kultur och våra traditioner är tydligen inget värda och ska ersättas med de som är bättre. Man tillåter byggandet av moskéer, man ger massor med fördelar till de som kommer till detta land, i många fall mer än till de som är svenskar. Man sopar problem och kriminalitet under mattan om den är knuten till invandrare. Nu ska även vår nationaldag ska tydligen raderas ut till förmån för afrikanska berikningar.

Detta är programmet som Stockholms Stadsmuseum erbjuder sina deltagare på nationaldagen den 6:e juni:

Man kan läsa; ”Det somaliska temat fortsätter i höst då vi förvandlar Torget–ett lekrum för barn till Somaliska Torget.

11.45-12.15 Folkdanslaget Ogaden
Ogaden är en somalisk ungdomsförening och folkdansgrupp som består av fyra kvinnor och fyra män. De kommer att visa traditionell dans från Somalia på gården. Vid regn i Tessinsalen.

12.30-13.00 Assmara
Gruppen Assmara spelar svensk folkmusik på fiol. De bjuder på ett program med lite olika sorts låtar - brudmarsch, polska, vals, schottis, halling osv. Kanske blir det långdans på gården om det inte regnar?

13.00-13.30 Osman
Osman är en somalisk sångare bosatt i Stockholm. Han kommer att sjunga bland annat om nationaldagen.

14.00-14.30 Somalisk barnsaga
Somalisk saga berättas på Torget ett lekrum för barn. Abshiro al Nur berättar sagan om Den gyllene katten på somaliska och svenska. Dessutom kommer vi att visa några av de saker som kommer att användas på Torget i höst! Kanske hinner vi lära oss en lek också!

14.30-15.00 Mona Osman
Mona Osman är förmodligen Sveriges enda kvinnliga somaliska rappare. Kom och lyssna!

16.00- 16.40 Västerorts ungdoms symfoniorkester
Västerorts ungdoms symfoniorkester (V.U.S) som tillhör Kulturskolan, spelar på gården om det är fint väder.
I Tessinsalen vid regn.

Dessutom:
Försäljning av somaliska piroger
Hennamålning kl 14–15
Hårflätning kl 13.30–14.30"

Jag frågar mig efter att ha läst detta program på Sveriges nationaldag; Vad har Stockholms Stadsmuseum med Somalia att göra? Samt varför vill man radera ut våra traditioner och vår nationella identitet på detta vis? Givetvis är detta betalt med skattebetalarnas pengar.


Eller vad sägs om Skansen, på deras hemsida har vi dessa bilder:



Länk till programmet på Stockholms Stadsmuseums websida.

2 kommentarer:

feminix sa...

Du skriver så bra om vårt stackars land. Jag tror jag får byta namn till Gråterskan för jag gråter så gott som varje dag numera - med eller utan tårar. Jag är glad att det finns några som du!

Ulmerkotten sa...

@ Feminix

Tack. Det är inget att gråta över. Bli arg i stället - funkar för mig!