måndag 24 oktober 2011

Läs och lär hur man gör propaganda


Läs och lär!

Detta är precis hur man gör propaganda och påverkan, under flaggan ”information och nyheter”. Låt oss för dra oss först dra oss till minnes de två första punkterna i Lilla Saltsjöbadsavtalet:

”- Företrädesvis positivt bedöma och omskriva svenska medborgare av utländsk härkomst, detta särskilt i samband med ungdoms- idrotts- och konstnärlig verksamhet
- Vid evenemang med inslag av skiftande kulturer, företrädesvis intervjua och visuellt framhålla medverkande av utländsk härkomst.”

Ok, meddelandet är alltså att ÖPP, vilket är ett idiotprogram för ungdomarnas nykterhet inte har någon funktion, är misslyckat och har kostat massa pengar. För att inte tala om hur mycket tid det tagit från föräldrars kvällstid. Jag blev inbjuden till en träff för en tonåring sons klass och förväntade mig relevant och viktig information, beträffande min son, klassen och skolan. I stället drabbades jag och 20-talet föräldrar av ÖPP-trams vilket var ren propaganda i knappt en timme. Jag skrev efter denna erfarenhet till rektorn och meddelade att jag ämnar debitera 1000kr nästa gång något liknande inträffar. Min tid är pengar. Sedan dess har jag inte råkat ut för ÖPP, eller något liknande trams.

Men åter till artikeln; Man har alltså en bild (alltså visuellt), på två ungdomar vid ett biljardbord som huvudbild. Av utländsk härkonst givetvis. Hur man kan betrakta biljard som idrott vet jag inte men en sport är det ju i alla fall. Två 17-åringar som heter Lamela Ibrahim och Adam Mohammed, givetvis. För att illustrera två typiskt svenska ungdomar.
– Vi är sportgrabbar, säger Adam Mohammed.
– Det är emot min religion att dricka, jag är muslim, fortsätter Lamela Ibrahim.”
Vad säger man? Världsklass!
Man lyckades plocka in att de är ”sportgrabbar”, samt göra kopplingen till islam på två citat. Missa inte det fina i att muslimer inte dricker alkohol, det är ju bra - eller hur?
Sedan kommer artikeln, och den har inte ett skit om vare sig killarna, islam och egentligen frågar man sig vad i h-vete den rent idiotiska inledningen på artikeln har med artikeln ämne att göra. Svaret är uppenbart – inte ett skit. De här två killarna har man bara plockat ut för att just kunna göra den propaganda för multikultisamhället man har instruktioner om att driva. Kopplingen med DDRs propaganda är rent uppenbar. 

Inga kommentarer: