söndag 9 oktober 2011

Vi paddlar på...


…i ankdammen. Folk i detta land har tappat alla perspektiv. Artiklarna i media haglar, detta är några länkar (SvD, DN, Expressen, Aftonbladet, och det finns många fler. Jag gillar inte socialdemokratin som ideologi. Jag känner till mycket lite om Juholt, och det bekymrar mig inte. När jag tänker på politik avser jag de politiskt ansvariga och de uttalanden de gör, åsikter de har, samt deras beslut. Jag skiter fullständigt i deras liv som privatpersoner, de har ett jobb att göra, och det är hur bra de gör det jobbet som intresserar mig. Inte vad de gör å fritiden, eller om de skiter i att betala TV-licens (vilket jag tar som en ren merit), inte att de lurat staten på några tiotusentals kronor eller annat, eller använt fel kreditkort för att köpa Toblerone. Jag tycker hela debatten om Juholts förtroende är rent larvig, och att hålla på att tjafsa om några hundratusen, som han dessutom redan återbetalat. När dessa personer agerar i Riksdagen och i sitt arbete snackar man vanligtvis miljarder, inte några fjantiga småbelopp och är kritiska för vårt lands framtid. Javisst, de kanske har rökt lite gräs någon gång, varit stupfulla, har inte betalt bilskatt, eller så, men vad spelar det för roll? Ska vi ha politiker som är ärthjärnor, men har ett fläckfritt förflutet? Är det målet för pressen som f.n. letar i Juholts historia för att fortsätta dra denna historia på löpselarna. Tack så förbannat mycket tidningar och journalister som gräver i larviga småsaker! Så fråga dig själv lille medborgare; om du hittat ett avdrag som du kunde få i senaste deklarationen, utan att det märkts, hade du inte spelat det kortet?
Ok, vad jag fiskar efter är helt enkelt att vi måste ha de bästa personer som finns för att leda detta land. Det handlar inte om ett snövitt förflutet, utan om att styra ett land. Javisst kanske Juholt har blåst staten på några hundra tusen, som han nu betalt tillbaks. Men vilket är viktigast; ska vi ha idioter med ett fläckfritt förflutet? Kanske Juholt får foten för detta, och man måste leta desperat bland leden efter en person med tjock partibok, och framför allt - ett fläckfritt förflutet. Fortsätter det på detta sätt får man väl leta bland Blåvingarna eller någon liten oförviterlig pojke i kyrkokören efter en ny partiledare.

Inga kommentarer: