torsdag 24 november 2011

Din 13-åriga dotter


 Det här är en lite udda historia i DN, och jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Å ena sidan är det ren diskriminering om man enbart sorterar efter etnisk bakgrund, det är inget att snacka om. Alla ska ha samma rättigheter, samma chanser o.s.v. och inte bli bortsorterade baserat på hudfärg eller etnisk bakgrund. Gör man det är det rasism, så enkelt är det.
Sedan har vi andra fenomen som påverkar detta, t.ex. religion. Det finns ju viss typ av undervisning som enligt islam (jäpp, islam igen), förhindrar undervisning som den normalt sker i skolor. Vi har ju simundervisning/gymnastik och flickor t.ex. I sådana fall är det bara att ”rätta mun efter matsäck”. D.v.s. tillhandahålls en viss och eleven inte vill eller får delta av religiösa skäl är det helt enkelt skolk.

Så jag anser att det är mycket tveksamt baserat på någons bakgrund, sortera i olika klasser. Problemställningen är dock mer komplicerad än så, och om man ser till sig själv och frågar sig var man vill att ens barn ska gå i skolan är valet mellan en Höglandsskolan i Nockeby eller en skola i Rinkeby ganska enkelt.

Det är ju faktiskt så att skolor i invandrarområden presterar sämre vad beträffar elevresultaten, det kan knappast någon emotsäga. På nysvenska heter det ”socioekonomiskt belastade” områden, och man pumpar in massor med pengar för att dölja detta faktum och problemen. Högrandsskolan får en spottstyver i socioekonomiskt stöd (pengar), till skillnad från skolan i Rinkeby som får massor. Vidare är det ett rent faktum att invandrare och deras barn är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken. Vi pratar alltså ytterligare om två saker för det första skolmiljö, och att det går kanske en lärare på tjugo-trettio elever. Skolmiljö inkluderar kompisar, snack på raster o.s.v. och eftersom vi har ren statistik som visar att invandrare och deras barn är överrepresenterade i brottsstatistiken, finns det större risk för ”dåligt sällskap” om man skickar sina barn till en klass med invandrare, än med svenskar (eller norrmän). Det andra fenomenet är att en lärare inte kan hjälpa tjugo elever. Har man en kursplan från ovan ska den hållas, oavsett om en klass består till 99% av personer som har svårt för språket eller inte förstått, och ju mer tid läraren tvingas spendera på dessa problem, ju mindre tid finns för det som har några fundamentala frågor, och kan betydligt mer.

Men lösningen på problemet är att man helt enkelt baserar de olika klasserna på tester och kunskap, d.v.s. de förutsättningar de har för att klara läroplanen. Det är sorteringsbegreppet för nästa årskurs. Det är inte det minsta rasistiskt eller diskriminerande, och man kan visa svart på vitt vad man kommit fram till och varför. Allstå får Muhammed från Somalia precis samma förutsättningar som vilken norsk elev som helst. Fixar han inte de inklusionskriterier som gäller för klass A, hamnar han i klass B. Förbaskat enkelt. Fixar han klass A hamnar han där.

Men handen på hjärtat till dig som är förälder; vill du placera din son eller dotter i skolan i Rinkeby för att på så sätt minska segregationen och andra elevers utanförskap? Man är sig själv närmast.
Javisst kan DN blåsa upp det till apartheid eller rasism, men hur ser det ut i verkligheten ut? I Sverige och idag, när det gäller dina barn. Varför finns det socioekonomiska bidrag om det inte finns problem som alla känner till. En ren paradox, men det är alltså inte rasism att allokera massor med pengar till skolor i socioekonomiskt utsatta områden, emedan skolor med barn där barnen i stort sett är svenska inte får en spottstyver (av denna påse). Men det är givetvis rasism att sortera klasserna efter bakgrund, även fast alla vet och statistiken visar att områden med många invandrare har problem och visar upp dåliga studieresultat.

Alltså, ett komplext problem.
Handen på hjärtat, välj nu högstadium för din 13-åriga dotter; Höglandsskolan i ett lugnt villaområde med höginkomsttagare eller Rinkebyskolan.

Jaha - jäkla rasist! Apartheidkramare, jag visste det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det enda sättet som man med säkerhet kan veta att ens barn slipper bli kulturberikade i någon form är helt enkelt att se till att de aldrig blir till!
Själv är jag mycket nöjd med mitt beslut att inte ge de förhatliga politikerna några fler barn att offra på mångkulturens altare!

Ulmerkotten sa...

...och eftersom det föds så få barn i landet och våra ungdomar flyr till Norge för att få jobb är vi tvingade att importera "ensamkommande flyktingbarn" från Somalia, Afghanistan, Irak, ....
ett rent utbyte av svenska ungdomar mot "berikare".
Befolkningskurvan är ju regressiv - desperation. Men ärligt talat- är det inte fel på politiken? Eller varför är det för självändamål i en progressiv befolkningskurva?

Jag fattar inte värdet med att plocka in "flyktingar" som måste försörjas och definitivt inte är raketforskare, och det tar 8 år innan de ens kan börja som diskare.

Anonym sa...

Ja det är en logik som är mig främmande! Låt befolkningskurvan variera med tiden, upp och ner med årskullarnas storlek! Att börja importera en ny ofta helt inkompatibel befolkning bara för att få en stigande befolkningskurva samtidigt som antalet jobb inte ökat inom ej skatteavlönad sektor på 30år eller mer var det väl, detta lär ta en ände med förskräckelse! Dessa nyimporter lär inte bidra i någon större utsträckning utan lär enbart utöka skattebördan för en av de högst beskattade löntagarna i världen! Det lär inte enbart räcka med att försämra offentlig förvaltning, utan lär till nya skattepålagor! Detta är jag inte intresserad av att vara delaktig i och tar hellre livet av mig än bidrar till detta veritabla helvetes expansion!

Johan sa...

Det vore självfallet djupt omoraliskt, att använda de egna barnen som några slags disponibla instrument för andra barns förnöjelse!