måndag 5 december 2011

Hemköp åxå

Jaha...på vägen hem handlade jag i den lilla Hemköpsbutiken i trakten. Jag kollade på lite olika varianter av djupryst kyckling och hittade en förpackning "Kycklinginnerfilé", 700gram som jag köpte.

När jag väl kom hem råkade jag kolla på förpackningens baksida, och vad ser man då? "HALAL-slaktad" börjar innehållsförteckningen. Det såg jag inte i butiken.

Alltså vad i h-vete? Ska man behöva kolla på varenda förpackning med någon form av kött och läsa det finstilta, för att slippa att några idioter skär halsen av djuren och låter dem förblöda? Ska affärerna börja med två separata avdelningar för kött, en halal och en icke halal?

Vad är det här för vansinne? Det finns ju massa militanta djurvänner som släpper ut minkar, totalvägrar äta kött för djurens skull och tramsar sig, men detta reagerar de inte mot. Ta och titta på tuben hur t.ex. halal-slakt av en ko eller tjur går till, och försök sedan dra i mig att djuren inte lider och fattar att de håller på att dö. Har vi inte en jordbruksminister, var är hon eller han?

Någon jäkla måtta på smörandet för muslimer får det faktiskt vara. Tramset halal kan man förbjuda på direkten med hänvisning till djurplågeri. Det står säkert i lagen att djur inte må utsättas för onödigt lidande, och det är precis vad halalslakt är.

PS. Provade att få texten svartare men det går faktiskt inte. Jag ska prova med copy-paste för att se om det blir mörkare text. DS.

1 kommentar:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Nu är det bara gris som gäller fr o m nu. Dom kan knappast vara halalslaktade.