söndag 19 februari 2012

Överraskad!

Efter att ha bott i tyskland i många år, och kört på Autobahn, är det alltid ett tvivelaktigt nöje att se svensk trafikhysteri. Hastighetsgränser är en snuttefilt och håller man inte dem är man rökt. Nu har man hittat en lucka i lagen och tingsrätten hamnar mellan lagstiftning och logik. Man säger; ”Tingsrätten medger att straffbestämmelserna kunde varit tydligare men viktigast är om man skulle bli överraskad av att gärningen är straffbar, vilket anses uteslutet.” som man kan läsa i DN på denna länk

Men hur resonerar man? Överraskad? Antingen är det lagligt eller inte och det finns inte något som heter logik i lagen. Det tror faen att varenda kotte fattar att det inte är lagligt i Sverige att köra 200+, men står det inte så i lagen är det likförbaskat tillåtet. Att åberopa någon form av logik av tingsrätten är rent idiotiskt. Svensk lag är full av rena idiotier och medborgare döms likförbannat mot alla logik. Det sker varje timme eller minut. Det spelar ingen som helst roll vad du anför baserat på logik, lagen gäller. Plåtpoliserna man spikat upp i massor längs svenska vägar, som fotograferar de farliga hastighetsbrottslingarna skiter i om det är snorhalt, taskig sikt, om du kör en person som håller på att förblöda till sjukhuset - de fotograferar och böteslappen kommer, oavsett argument. Jag är inte "överraskad".

Om det nu gäller hastighetsbegränsningar, kan man ju fråga vad tingsrätten hade tyckt om denna argumentation när jag bodde i Tyskland men var på semester i Sverige och man plockat mig på motorvägen i kanske 200; jag har en tyskregistrerad bil, har tysk full sjukförsäkring. Varje dag till och från mitt arbete har jag färdats i ungefär denna hastighet i flera år. Det är söndagsmorgon, finns inte en kotte ute, är perfekt väglag och sikt. Jag skulle alltså bli just ”överraskad” om denna gärning var straffbar. Jag hade däremot inte blivit ”överraskad” om jag blev stoppad av polisen i Tyskland om jag körde 120, eftersom de tror att man är berusad, och kör sakta i denna lushastighet med berusningen som anledning.

Så det är klart att 23-åringen var ute för att testa bilen, eller visa hur ball han var. Det var kanske korkat, men ställ dig frågan; vad har egentligen hänt, hur många har skadats eller vad. Svaret är inte ett skit. ”Överraskad”? Vänligen håll dylika dumheter borta från domar och lagstiftning.


Jag kom just att tänka på en liten sak jag råkade ut för strax om Frankfurt när vi var på väg till Sverige:
Jag låg i vänsterfilen kanske i 180 och såg en röd sportbil i backspegeln, så jag bytte till högerfilen och 150km/h för att inte vara i vägen, och den röda sportbilen susade förbi. Jag gick ut i vänsterfilen och tryckte gasen i botten, men det tog ett tag innan bilen fick upp farten igen. När nålen visade ungefär 170 skrek min fru i mitt högra öra "Allt under 180 är en jävla lushastighet!". Några tiotals mil senare tog tyska kameror en bild på henne vid ratten vid Göttingen när hon låg i häcken på en väglus. Det var 100 skyltat, och hon tyckte att lusen som bara körde 140 var en pest.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om det nu bara var "luddigt" när det gäller fortkörning...! I det här landet är det mycket som e luddigt när det gäller både det ena och det andra. Men jag tänker nu på dig som äger den här bloggen, bor i Tyskland och ändå orkar bry dig om vad som händer här i Svedala... ;o)Vad är "luddigt" i tyskland?

Ulmerkotten sa...

Anonym; Inget - jag bor i Sverige, men jag har bott i Tyskland.

Johan Rengstedt sa...

Du kanske inte kan nåt om juridik och rättsystem men alla rättsregler står faktiskt inte i lagen och domstolen kan tolka lagar och dra analogier så att det blir rimliga domar. Domstolen är allstå inte tvungen att bokstavstolka lagen.

För övrigt kanske du och din fru ska tänka på era medtrafikanter när ni kör bil i Sverige. Alla håller inte autobahnfart och många väntar säkert inte sig att nån kommer farande i 200 bakifrån när dom byter fil.

Nikols sa...

Vad är oklart? Det är olagligt att köra 200. Hur man inte kan fatta det undgår mig. Använd hjärnan liksom.

Ulmerkotten sa...

Niklas och Johan:

Jäpp, i detta land är det sannolikt olagligt. Om inte annat kan man säkert ta till "vårdslöshet i trafik" som är en typisk slaskparagraf som kan användas hur som helst och dör vad som helst.

Johan, Det är ingen fara att köra 200 i Sverige om det är helt tomt och bra förutsättningar. Och givetvis ska man behärska denna fart. Du har helt rätt i att man kör inte 200 om det finns annan trafik. Svenskar räknar givetvis inte med att någon ska komma bakifrån i 200. Det skulle vara rent idiotiskt att blåsa om andra i 200.