fredag 24 februari 2012

Pappersrik?


På den här länken på Avpixlat berättar man om ett tårdryparreportage i SVT, som går ut på att stackars ”papperslösa” ska ha rätt till vård. OK, vi snackar om personer som olagligen befinner sig i landet, och har trots världens sannolikt mest generösa flyktingpolitik inte bedömts vara just flyktingar. Vi pratar om personer som olagligen befinner sig i detta land och ska avvisas när man finner dem.
Jag har ful förståelse för att de har rätt till akut sjukvård när sådan behövs – ingen ska behöva dö för att man olagligen befinner sig i Sverige. Men samma vård, alltså lite värk, förkylningar och ”råd av doktorn”, är en helt annan sak.

SVT-reportaget år en halv tårdrypare, som anspelar på att ”det är klart de ska ha samma vård och helt gratis”.

Mitt råd till dig, svenske medborgare är alltså att använda dessa dumheter för ditt eget syfte. Nästa gång du behöver vård; uppge att du just är papperslös, och behöver vård eller tandvård. Eftersom personalen har instruktioner om att inte ställa frågor, eller identifiera dig enligt det instruktioner de har, kommer du sannolikt få den vård du behöver och helt gratis. Personalen är skyldiga att följa de instruktioner de har – det är bara att stå på sig.
Du ska definitivt inte uppge ditt svenska registreringsnummer (personnummer).

Personnummer förresten. Är ett svenskt fenomen som är till bara för att myndigheterna ska kunna ha pejling på dig, vilket föranleder mig att berätta följade från tiden jag bodde i Staufen, vilket sannolikt gav en statlig svensk byråkrat hjärtsnörp. Jag ringde till i Sverige och skatteverket tror jag . Eftersom min fru just fött en son, och följande konversation utspelade sig ungefär:

-Hejsan, jag heter ’Ulmerkotten’! Min fru har i går fött en son och eftersom hon är svensk medborgare, förutsätter jag att sonen åxå blir det.
-Ja, det är riktigt.
- OK, han ska heta Oskar, och eftersom han behöver ett personnummer till passet tänkte jag höra om nummer tre är ledigt? Han är ju vårt tredje barn och det har ju inte funnits någon svensk kung med det namnet/numret. Är personnummer 3 ledigt? Oskar II var den sista Oskar så vitt jag minns.
- Vad har du för psonnummer?
- Vad är ”psonnummer”?
(3 sekunders tystnad)
- Vad har du för psonnummer?
- Vet inte. Vad är det? Är personnummer tre ledigt eller inte till Oskar? Har någon annan det?
(3 sekunders tystnad)
- Men vad har du för psonnummer?
- Jamen vaddå? Om du vill numrera personer får du väl roa dig med det, men då får du hålla reda på numren själv. Det är inte mitt problem om du vill roa dig med att numrera folk.
(3 sekunders tystnad - byråkraten låg sannolikt bakom skrivbordet med hjärtåkomma)
Jag lade på luren, utan hjärtåkomma.

Jag kan tillägga att just den sonen har nu sitt fjärde psonnummer. Det första fick han i ett litet äckelrosa pass med de fyra sista siffrorna ”0000”.  Sedan tyckte ambassaden i Hamburg att det var fel. Men eftersom det var rätt långt till Hamburg skickade de ett pass. Sedan, något år senare, tyckte konsulatet i Basel att han skulle ha ett annat nummer, som jag inte kommer ihåg, men ett pass har jag än idag. Men sedan när vi flyttade till Sverige, sa Skatteverket att han hade fel psonnummer, och hade därför vänligheten att ge honom ett fjärde ”psonnummer”.

Fyra personnummer…någon som slår det? Kanske han kan söka vård i Sverige som ”pappersrik”.

Inga kommentarer: