fredag 17 februari 2012

Vad rekommenderar du?

Jag funderade lite på detta fall, i Sydsvenskan och i DN där en man uppenbarligen planerat ett mord. Han ger sig på en kvinna och sticker ner henne med kniv, sitter på henne och sticker kniven i henne för att hon ska dö. Att hon har två barn som ser hela förloppet bekymrar inte gärningsmannen ett dyft. Han sitter kvar på kvinnan till dess polisen kommer för att verkligen försäkra sig om att hon är död.

Alltså, vi är tillbaka i hur svenska lagen fungerar men på ett helt annat plan. Jag vet inte vad livstidsstraffet är idag Sverige, men jag gissar på sådär 17 år i förvar på medborgarnas bekostnad. Kanske kan han komma undan med något psykiskt trauma, eller bli utsläppt efter 2/3-delar av tiden i brist på celler. Eller komma ut tidigare om någon psykolog/läkare tycker det.

I min bok rör man inte kvinnor. De får vara hur korkade som helst, de får slå mig, de får förolämpa mig, men jag skulle aldrig och har aldrig lyft mitt finger mot en kvinna.

Man kan notera att pressen inte går ut med personens identitet, men när Anna Lindh brev mördad gick man ut med identiteter på alla man misstänkte. Här har vi alltså en person som är gripen på "sannolika skäl" men inte ett pip i media.

Så vad säger ni medborgare? Vad rekommenderar ni för straff i detta fall?

Inga kommentarer: