måndag 5 mars 2012

Vad lär man sig under 500år?

Alltså, jag är inte rasist. Jag arbetar med kollegor med olika och utländska bakgrunder. Jag har rest mycket och haft utländska kollegor från många länder man respekterar varandra och gör ett så gott jobb man kan. Är man i ett annat land tar man seden it man kommer och anpassar sig till vad som gäller.

Men nu har jag ett problem, eller rättare sagt två: Det första är när jag inte respekteras i mitt eget land, eller när andra människor inte vill eller kan respektera mig. Jag försöker respektera alla utan att ha förutfattade meningar, och det förväntar jag mig av alla jag har kontakt med.
Igår gick min son i yngre tonåren i ett shoppingcenter för att köpa kläder. När han kom hem berättade han för mig vad som hänt. Det var några damer med stora kjolar som åxå gick i klädaffärerna. Han sade ”… i varenda klädaffär de gick in i tjöt stöldlarmet när de var på väg ut. Sedan kom personalen, och det blev ett stort tjafs och skrikande som slutade med att damerna med de stora kjolarna skrek ’rasist’.”  OK, det var söndag, och butikerna är oftast bemannade med få personer, och det måste ju ha varit ett rent tillfälle att larmen utlöstes just när damerna passerade, eller hur? Min son nästan viskade detta till mig, eftersom han efter skolpropagandan fattade att det var kontroversiellt. Men han hade sett vad han såg och ville liksom inte berätta detaljer, ej heller ville jag pressa honom på sådana, men jag tror han lärde sig något.

Zigenare har funnits i detta land sedan Gustav Wasa, och de vill inte integreras eller anpassa sig. Deras kultur och deras seder står helt enkelt över svensk. Det är den enkla anledningen för att inte assimileras eller integreras. En ren konsekvens av detta är att det är helt accepterat för zigenare att på de sätt som står till buds, antingen se till att man får rena pengar eller på andra sätt få fördelar av att bo i Sverige. I en artikel som jag refererat till tidigare, yttrade Maria Leissner att kostnaden (alltså för stat och kommuner) för de ca 50.000 zigenare som bor i detta land är 12.5 miljarder per år. Det gör någonstans mellan 20-25 tusen kronor per månad och person, män kvinnor och barn. Ideligen i pressen kan vi dock se hur synd det är om romer, i synnerhet i andra länder. Hur det är i Sverige får vi inte veta. Man tillsatte en utredning från BRÅ för ca 16 år sedan, vars avsikt var att påvisa att zigenare inte alls är överrepresenterade i stöldstatistiken.  När utredningen var klar hemligstämplades den.

Nävisst, jag är inte rasist. Men jag är samtidigt realist. Har man inte lärt sig något sedan 1500-talet, och försöker tala om för mig att det är synd om ”resandefolket”, och att de kan integreras i Sverige och de normer och värderingar vi har här, kan jag bara beklaga.

1 kommentar:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Tänk vad skönt det vore att ta i med hårdhandskarna för en gångs skull. Att sända meddelandet att nu är det banne mig slut med sötebrödsdagarna.

Ni får exakt ett år på er att anpassa er. Lyckas inte det så åker ni ut med huvudet före och dom som vi inte har nåt land att utvisa till kommer bli internerade i arbetsläger på obestämd tid.

Dom som lyckats anpassa sig innan års-gränsen gått ut, får sedan en karenstid på 10 år att bevisa att dom kan sköta sig, arbeta hederligt utan kriminalitet.

Kläderna får ni bära vid speciella högtider som vi firar påsk, jul eller midsommar. Däremellan är det normal klädsel som gäller.

Dessa krav kan naturligtvis också överföras på muslimer.