tisdag 22 maj 2012

Förbjud halal


Nu är jag föbannat trött på att ingen törs ta upp djurplågeriet med halalslakt. Det finns snart inte en enda kyckling som inte är halalslaktad i frysdiskarna. En del skriver det i klartext, men man verkar ha fattat att svenskar inte gillar detta, och alltså har man på en del förpackningar bara ett litet triangulärt märke, någon cm stort där det står ”halal”. Vidare finns det förpackningar med arabisk text i en liten ruta som bergis betyder ”halal”. Man vill alltså dölja för svenska kunder att man har halalslakt samtidigt som de som kan arabiska och är muslimer ska köpa produkten.

Robin Shadowes kom med en kommentar för ett tag sedan på ett inlägg om halalslakt. Han skrev så här ” Halal sker inte under bedövning. Hummadenanerna säger själva att det är oerhört viktigt att djuret är vid medvetande när det möter allah.

Huruvida det är sant eller inte vet jag inte men det är troligt.

Sedan läste jag på Axfoods sida (där Åsa Domeij är ansvarig för denna typ av frågor), att halalslakt sker under bedövning eller sövning. Men nu uppstår fyra problem:
  1. För det första är det ok att ljuga för otrogna om det gynnar islam, och det gör det ju i detta fall.
  2. För det andra är Axfood mycket stora kunder till slakterierna och det vore korkat att inte ljuga med risk för stora ekonomiska förluster.
  3. För det tredje har vi problemet med att alla kemiska substanser stannar kvar i blodet och köttet. Om hjärtat på ett djur slutar pumpa, kommer det man använt för att söva djuret med finnas kvar i köttet.
  4. För det fjärde; gör Axfood och andra leverantörer oannonserade inspektioner på slakterierna? Om inte är det en smal sak för dessa att bara påstå att man har någon form av sövning, men som man inte använder. Vad gör man inte för att få Axfood som kund?


Ok, det finns massor med företag som säljer halalslaktat kött, och jag har bara avhandlat Axfood. Det kanske är lite orättvist, men med ett tidigare språkrör (larvig benämning eller hur?), från miljöpartiet som ansvarig finner jag det anmärkningsvärt att man inte går till botten med detta. I mitt huvud är halalslakt inget annat än onödigt djurplågeri, i synnerhet när det gäller större djur.

Sök gärna på tuben och titta lite på vad vi pratar om; det gjorde jag och blev riktigt äcklad. Varsågod detta är en länk.
Tala sedan om för mig att halalslakt inte är onödigt plågsamt.

Jag köper inget som det står halal på. Jag är ingen djurrättstomte, men det är faktiskt rent djurplågeri vi snackar om, som någon mupp hittade på för 1400 år sedan. Kanske var det bästa sättet att slakta år 650….för muppar som inte har fattat att något utvecklats sedan dess, kan ju ”roa” med detta i sina hemländer, men jag vill slippa det, och ingen kan väl påstå att djuren inte får lida i onödan.

1 kommentar:

MG sa...

Jag tror jag kan reda ut några frågor du ställer vad gäller kycklingslakt:

Koranen uttalar helt klart att djuret inte får vara bedövat inför skäktningen. Vissa muslimer accepterar dock att djuret gjorts lite "lulligt" genom att man svängt det hastigt i luften eller hållit huvudet under vatten. På svenska slakterier har man experimenterat genom att föra djuret genom en "gaskammare" med koldioxid före slakt. Numer torde emellertid inte minst ekonomiska aspekter gjort att all slakt utförs utan några som helst förberedelser.