söndag 6 maj 2012

Halal


Jag tycker det är en självklarhet att man inte orsakar onödigt lidande för djur. Nix, jag är ingen djurrättsaktivist, men det finns väl ingen som helst anledning att plåga djur mer än vad som behövs och vad nöden kräver.

I vissa fall kan man ju diskutera meningen med vissa saker och det etiskt riktiga i t.ex. när det gäller djurförsök. Men den sista biten har jag varit lite i kontakt med och tycker att det jag sett både är försvarbart och att man inte avsiktligt plågat djur. Nu var det ju inte igår, och det var så att de försöksdjur jag kom i kontakt med behandlades utan att onödigt plågas. Vi snackar om tester med läkemedel och biverkningar, och tyvärr måste man prova på djur innan man kan injicera saker i människor.

Men det intressanta är att man idag avsiktligt orsakar onödigt lidande för djur. För någon timme sedan var jag nere på den lokala matbutiken Hemköp, och tänkte köpa kycklingfilé. Varenda förpackning jag hittade stod det ”HALAL-slaktad” på. Ok, när det gäller kycklingar är det väl inget större problem, men det är principen. Varför ska man skära halsen av djur och låta dem förblöda, det är definitivt att onödigt plåga djur. Plågeriet är då direkt proportionellt till hur stort och intelligent djuret är.

För att komma runt hela problematiken med djurplågeri, hävdar man då att man söver djuren innan man skär halsen av dem för att de ska förblöda. Men jag frågar mig av två anledningar om det kan finnas någon sanning bakom detta.

Den första anledningen är att slakterier är företag som inte vill ha krångliga och kostsamma procedurer, utan bara kunna leverera sina produkter till så lågt pris och med så hög vinst som möjligt.

För det andra har vi ett rent medicinskt problem; om man introducerar någon form av sömnmedel eller gas i djuret innan man slaktar det kommer detta medel finnas kvar i köttet. Alltså, om man söver ett djur med någon form av sövande preparat hamnar det i produkten om det inte brutits ner till kyl- eller frysdisken.

Jag betvivlar alltså att halalslakt sker så djuren inte behöver lida, och att det sker under sövning. Man kan söka på google/youtube och finner då hur många fall som helst av rent djurplågeri.

Nu är det ju så att Axfood, som fyllt Hemköps frysdiskar med mat skriver på sina förpackningar att produkten är halal-slaktad. Men vem hittar vi då som chef för miljö och socialt ansvar, på just Axfood om inte Åsa Domeij? Klockrent, eller hur? En miljöpartist, som legaliserar djurplågeri för att hon (som alla vi andra), behöver mat på bordet, och krassa ekonomiska hänsyn till landets muslimer styr verksamheten. Givetvis baserad på en gammal skrift från 600-talet innehållandes en hel rad med uppmaningar till direkta lagbrott. Djurplågeri är ett av dessa i form av krav på att man skär halsen av djur.


Men på Axfoods hemsida svamlas det om ekologiska produkter, bra miljöval och ”hållbart”. Visst är det bra att ha en miljöpartist som frontfigur? Eller vad sägs om denna länk på ”Miljöaktuellet”?

Men mig lurar ni inte, och ser jag en förpackning som det står ”halal” på, tar jag i stället en där djuren inte tvingats lida i slakten, eftersom en 1400-år gammal idiotskrift tydligen står över svensk lag för företaget som erbjuder produkten.

Jag vill se ett generellt förbud för halal-slaktad mat. Det är djurplågeri och direkt emot svensk lag – djuren får lida mer än vad som behövs, så enkelt är det. Den vanliga slaktmetoden fungerar så vitt jag vet bra, man skjuter in en spik i huvudet på djuret och det dör omedelbart av hjärnblödning. Det finns ingen som helst anledning att plåga djur genom att skära halspulsådern och sedan låta det förblöda, det är rent djurplågeri.

1 kommentar:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Halal sker inte under bedövning. Hummadenanerna säger själva att det är oerhört viktigt att djuret är vid medvetande när det möter allah.