lördag 19 maj 2012

Systembolaget igen



Systembolagets kampanjer är minst sagt löjeväckande (länk). Denna larviga kampanj hittade jag och gjorde omedelbart en koppling till 70-talets larviga propaganda på programmet ”Anslagstavlan” i TV. På den tiden var det myndigheter som ”informerade” det var inte propaganda. Propaganda är fult – information och utbildning är fint. Googla gärna lite på Youtube på ”Anslagstavlan”, det är riktigt kul.

När det begav sig, alltså på 70-talet, var det myndigheter, som hyrde i skådespelare och det mesta var just utbildning eller information för din egen skull lille medborgare. Systembolagets ”informationskampanjer” mot att ge alkoholhaltiga drycker har många likheter med ”Anslagstavlan” och i stället för skådespelare, har man experter och man missar givetvis inte att plocka in deras yrken och titlar för att på så sätt göra dem vederhäftiga och tillhandahållande av fakta.

Men det märkliga i hela historien är att jag i Sydtyskland aldrig såg en berusad ungdom. Detta trots att vem som helst kan köpa vin, sprit, eller öl varsomhelst. Varsomhelst är bensinstationer, livsmedelsaffärer, stormarknader, fester arrangerade av staden, och även på tillställningar arrangerade av kyrkan. Det finns tydligen någon gräns på 18 år för inköp av alkohol, men det är ett spel för galleriet. Man har druckit vin i området långt innan Sverige fanns, och barnen får Weinschorle till maten, alltså häften vatten/vin och så även mina.

 Som svensk tyckte det var coolt med en vinkällare, så jag hade några hundra flaskor vi i källarplanet ett tag. Jag brukade köpa en extra flaska vin när jag handlade som hamnade i vinkällaren. Sedan kom jag på att det bara var larvigt, eftersom man bara köpte det vin man ville ha till maten just när man handlade maten. Praktiskt och enkelt. Vinkällaren tog bara plats och hade ingen funktion, även om det initialt var häftigt att som svensk ha en vinkällare. Och om någon son hade tagit en eller tio flaskor från denna vinkällare hade jag sannolikt inte märkt det.

Så mina barn fick dricka vad de ville till maten, och vi hade pilsner eller vin, och för yngre just Weinschorle.  Är de idag alkoholiserade?  Super de skallen av sig? Svaret är märkligt nog ”nej”, eller hur Systembolagets experter? De dricker betydligt mindre än vad jag gjorde i deras ålder. De jagar inte sprit till helgen, vilket jag gjorde som ung. Och allt runt alkohol är avdramatiserat. De vet var gränsen ligger, och dricker inte så de ens kommer i närheten av den. Det är mer än vad jag kan säga om min egen ungdomstid – jag och mina kompisar gick ofta över gränsen när vi kommit över tillräckliga mängder. Att lämna något halvuppdrucket gjorde man inte, man bottnade det som fanns eller man hade. Det man hade var en snuttefilt, som man hade pejling på ( så gott man kunde)…

Nu har jag alltså uppfostrat mina söner till en annan syn på alkohol än den jag hade. Det fungerar, och visst dricker de på fester, men de dricker inte så det stör någon eller är märkbart berusade.

Visst är det förbaskat märkligt Systembolaget? Kom inte dragande med något folkpartisktiskt ”spritbälte”, alla inser väl att ett sådant inte finns, är någon gen, utan det handlar snarare om den mentala inställningen till alkoholhaltiga drycker och att man må dricka så mycket att man trivs och mår bra, inte mer. Det blir inte roligare ju mer man dricker, dricker man mer blir det bara illa.

Så Systembolaget, bespara mig från töntig antialkoholpropaganda, utformad som på 70-talets ”Anslagstavla” i TV. Den som tror på relevansen av de inkallade "experterna"  ger jag inte mycket för. Det är propaganda som man körde med i DDR, förbaskat enkel, och töntig.


Inga kommentarer: