måndag 18 juni 2012

Sverige är fantastiskt


Med det menar jag hur liten och larvig ankdammen är. I denna artikel ondgör man sig över att inte kunna bötfälla personer som kör 120km/h, på vägar som är skyltade 120. Detta eftersom den högsta lagstadgade hastigheten är 110.
Herregud! Vilket lagbrott! 10 ynka km/h, på de bästa vägar vi har. Helt obeaktat väg och trafikförhållanden givetvis. Snorhal vinterväg med dålig sikt och tät trafik eller söndagsmorgon en klar dag på sommaren, inga andra trafikanter.
Men det är klart i ankdammen Sverige ska bilisterna inte få tänka ett uns själva, bedöma trafiksituationen, ta ansvar, utan helt enkelt spendera halva tiden bakom ratten på att titta på hastighetsmätaren, och få nära-döden-upplevelser, när någon enstaka gång nålen pekat över det som stod på en passerad hastighetsbegränsningsskylt. Helst ska väl denne brottsling åka till närmaste polisstation och erkänna sitt hemska brott så att polisen kan utdela böter.
Ok, jag lägger av med ironin…men den är fasten så relevant.
Hastighet har i sig själv aldrig döda eller skadat någon, det är förarens felbedömningar som orsakar olyckor. Det har man fattat i Tyskland, emedan man här blint tror på hastigheten på fordon som vållande. Hasigheten är aldrig vållande, dock är skadorna och konsekvenserna större vid högre hasigheter om bilisten begår misstag, men det är en helt annan sak.
Men att tjafsa om 110 eller 120 – det är som att diskutera vilka lagkrav som finns för färgen på koskit. Ok, det är inte på något sätt tufft att köra fort som i synnerhet yngre tror. Man anpassar hastigheten efter situationen, bilen, sin egen erfarenhet, och alla faktorer. Alltså kan det vara farligare att köra 100 på en sträcka vid ett tillfälle än att på samma sträcka köra 200. Men det tar varken poliser eller skyltar hänsyn till.
Jag minns fortfarande när min fru skrek en gång på Autobahn i mitt högra öra; ”Allt under 180 är en ren lushastighet!” Men vaddå? Ville jag köra 120 hade jag gjort det, eller 210. Det gäller att anpassa hastigheten till omständigheterna inget annat. Jag kör väl i den hastighet jag behärskar, och finner trafiksäker. Ånyo - det är inte tufft att köra fort, och det är vansinnigt att köra fortare än vad omständighterna medger.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vår ankdamm är extremt fånig med den poliskår vi betalar dyra skattepengar. Deras livsuppgift är fartkontroller och nykterhetskontroller. Resten skiter dom helt i. Det är den löjligaste organisation vi har. 95 % av poliser vill vara trafikpoliser för detta klarar dom av. Precis som det är det viktigaste i samhället. Brott mot enskilda människor är inte det minst viktigt. Det är nog det roligaste en sån där fjantpolis vet, att sätta dit nån som kört för fort eller har 0,22 promille.

Richard sa...

Jag tycker man kan höja hastigheterna på motorvägarna.

Det är helt okej att ha dagens skyltar i städerna. Men när man åker mellan tex Sthlm<->Gbg då tycker jag 110 eller 120 är på tok för långsamt.

Det är inte hastigheten som står för olyckorna utan felaktigt agerande. Jag läste för länge sedan en lite mer utförlig undersökning där det faktiskt var drogpåverkade/fulla och folk utan körkort samt utländska lastbilschaförer med sommardäck på vintern som var orsaken till dom flesta dödsolyckor, sedan har fiffiga tjänstemän lekt med statistiken för att få det till att det är farten som är det farliga i det hela.

Jag kör alltid 135km/h när jag åker längre sträckor på motorvägen, hade det varit fri fart hade jag nog legat i ca 160-170 eftersom jag bedömmer det är en mer lämplig motorvägsfart baserat på mina egna förutsättningar och min bil.

Kör man en gammal Fiat från 1987 då tycker jag det är helt okej om man ligger i 110 på motorvägen men jag har en modern bil vilket övriga 90% av befolkningen har.

110gränsen sattes förresten för att det var en "ungefärlig" toppfart man kunde få upp bilarna i förr i tiden.

Jag även poliserna börjat skämmas lite för att dom jävlas så mycket med Svenssons, väldigt kontraproduktivt.

Anonym sa...

Hej
Jag tror du missuppfattade artikeln lite. Problemet är väl att man inte kan bötfälla personer som överskriver 120 km/h på vägar där hastigheten är begränsad till detta (eftersom det enligt en miss i lagstiftningen inte är tillåtet att över huvud taget köra fortare än 110 km/h).

Det obeaktat, så håller jag med dig om att det visst är så att hur farlig ens körning är beror på många faktorer, där hastigheten endast är en.

Hastighetsbegränsningarna är dock en kompromiss eftersom det inte fungerar med ett system där var och en får köra efter egen förmåga och efter en egen bedömning av vägförhållanden. Hur skulle ett sånt system utformas? Hur avgör man vem som kör över sin förmåga? Omfattande (dyra) tester där förarförmågan bedöms individuellt? Det enda "rimliga" sättet att övervaka ett sådant system skulle vara att endast lagföra de förare som orsakar olyckor - och det är inte ett särskilt rimligt förslag.

Jag tror också att det är mycket vanligt att överskatta sin egen förmåga i trafiken, hur vet man att man inte är en av de som gör det? Ibland är hastighetsbestämmelser satta av anledningar som inte är uppenbara för föraren i den aktuella situationen. Dessutom tillkommer det faktum att genom att överskrida hastighetsgränsen ökar man svårigheten för andra förare att exempelvis bedöma saker som lämpliga säkerhetsavstånd och hur snabbt bilar bakifrån närmar sig.

Hastighetsbegränsningar är inte ett perfekt system, men vad finns det för system som är bättre?
/Laglydig bilist

Ulmerkotten sa...

Tack för kommentarerna!

@ Anonym
Jäpp, samla poäng med att mäta mösterdjup, kolla bilbältesanvändning, och nykterhet är det som gäller - att lösa begångna brott är helt ovesäntligt.

@ Richard
Ja, en klassiker är att skylla på hastigheten. Detta med den underbara logiken att om man inte har någon hastighet kan det inte bli olyckor (extremfall).

Det är inte polisen som jävlas med Svensson - det är politikerna.

@ anonym
Men det är väl förbannat klart att det finns två lägen, antingen 120 eller 110. Dömer man någon som kört 160 till "överskridande med 40km/h", så kan han/hon överklaga, och hävda att 110 gällde. Detta skulle alltså medföra högre straff, enkelt. det går väl inte att tolka en 120-skylt som "fri fart"?

Jodå, det fungerar alldeles utmärkt att köra efter egen förmåga. Dock måste man ha hastighetsbegränsningar på ställen där det kan förväntas dyka upp saker en normalfuntad bilist inte kan räkna med. Annars kan det vara fri fart.
Funkar utmärkt i Tyskland med närmare 10 gånger fler invånare. Men det får jag avhandla i detalj någon annan gång.