torsdag 2 augusti 2012

Nu är det nog!

Jag stänkte iväg följande till Willys, eftersom jag tycker det är ett föbannat smörande för muslimer och i synnerhet nu, när de har något dumt påhitt som kallas "ramadan".


"Hej Ni på Willys!

Jag bor i XXXXX, där Ni nyligen öppnat en butik. Som alla butiker har man givetvis ett begränsat utrymme, på vilket man måste anpassa sortimentet baserat på var kunderna vill ha, och vad som är lönsamt.
Jag har handlat i denna butik dagligen i ca 10år, till NN personer, när den först hette Spar, sedan Hemköp, och nu har Ni den.

Problemen jag nu tänkte fråga om, är två:
1.   
I XXXXXX bor det mycket få av ”utländsk härkomst”, och ännu färre muslimer. Det är sällsynt att man ser sådana generellt och i synnerhet på Willys. Men en stor del av sortimentet är tydligen specialanpassat för just muslimer, i synnerhet i frysdisken, dels avseende produkterna, som är t.ex. kycklingbaserade, som kycklingkorv, kycklinghamburgare o.s.v. och alla är givetvis halal-slaktade och en del även försedda med arabisk text. Detta innebär att den plats som finns för vanlig mat är begränsat och sortimentet är därför minimalt, i synnerhet som man utökat platsen för mat som ska (vanligtvis till lunch), tillagas i micro.
2.    
Jag och många med mig, anser att halalslakt är direkt och rent onödigt djurplågeri, och enligt min åsikt är sådan inte förenlig med svensk lag. Politikerna har valt att blunda för detta, men de facto står svensk lag över alla religioner i detta land. Om Ni betvivlar att halalslakt är djurplågeri, kan Ni titta på denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c


Som ägare till butikerna är Ni kunder hos Era leverantörer, och följaktligen ansvariga för både det Ni säljer, och kan ställa krav på leverantörerna. Varför jag undanber mig hänvisningar till de leverantörer Ni valt.

Med anledning av ovanstående, överväger jag nu att göra mina inköp på Ica i st. för hos Er eftersom jag absolut varken tänker ändra mina och familjens matvanor för att det finns några få muslimer i staden, samt vidare för att jag inte köper en enda produkt som är halalslaktad, oavsett om den är slaktad i Sverige eller inte.

Med vänliga hälsningar och tacksam för svar!"

Så vi får se vad de svarar. Jag är förbannat trött på smörandet för muslimer, och som jag skriver är halalslakt inget annat än rent djurplågeri. Jag valde att att hålla ordvalet propert och inte angripa den speciella butiken. Ej heller finns det anledning att gnälla i butiken eftersom Willys centralt säkert beslutar vad de ska ha.
Det är faktiskt inte småpengar vi snackar om årligen, och får jag inget bra svar byter jag till Ica som är ett alternativ, även om Willys ligger närmare. 

Kommer något svar kommer jag publicera det här.


Inga kommentarer: