tisdag 11 september 2012

Nog med propaganda


Jaha, man har plöjt ner några miljoner för att konstatera vad alla insett. Systemet med TV-licens är helt förlegat. Det blev det den dag satelliterna kom, men politikerna höll sig kvar vid sin propagandakanal som kallas för ”Public Service” (PS), och är deras snuttefilt. Anledningen är enkel, politikerna styr PS, och har uppenbarligen klara direktiv till dem om vad som är politiskt korrekt.

Som när det gäller all propaganda talar man inte om att det är just propaganda. Det ligger i sakens natur, ingen vill ha eller betala för propaganda. Därför heter det utbildning, fakta, opolitisk information, och annat. Givetvis är det för att du, lille medborgare, ska tro att du skapar dig en egen uppfattning om saker. Detta emedan du matas med propaganda. Det finns en massa tekniker som jag avhandlat tidigare.

Säger du ”invandrare” och inte ”utlänning” förresten? Anledningen är att man via PS, trummade ut det nysvenska ordet ”invandrare” när det begav sig. PS gick först i ledet, och någon ”Hallåa” som det hette då berättade i rutan att de fått instruktioner om att använda det påhittade ordet invandrare. Men inte är väl du utsatt för propaganda? Hemska tanke…PS tillhandahåller bara fakta, opolitisk information, utbildning, helt ostyrt så du kan skapa dig en egen uppfattning, eller…?
Eller säger du ”romer” och inte ”zigenare”, som man sagt sedan 1500-talet?

Men betalningsmodellen är rent usel. En gyllene regel är att man inte ska betala för något man inte vill ha. Jag vill inte ha PS. Jag tittar inte på PS, Jag lyssnar inte på PS. Jag har inte betalat för det, men nu tycker utredarna att jag ska börja med detta.

Nu har jag två frågor till utredarna och politikerna:

1.     Jag vill inte ha PS, varför ska jag betala för det? Jag vill inte betala för ett enda jäkla program de sänder ut i etern. Jag hämtar den information jag vill ha från andra källor. Varav Avpixlat är en, och utländska tidningar. Jag har ingen glädje av nyheter på ”enkel svenska”, nyheter på serbokroatiska, arabiska, finska, idiottugg på P1, sport, kultur, och skiter ärligt talat blankt i 99% av det PS erbjuder. Men nu ska jag börja betala för det. Varför?

2.     Om nu PS är så bra, fantastiska och alla vill ha det – varför kan inte just de som vill ha det betala för det? Pengarna skulle ju drälla in, eller hur? Det behövs en liten box och ett kort. Många har redan boxar så det tekniska är inget som helst problem. Det har funkat bra sedan 90-talet för alla betalkanaler. Vi snackar om konkurrens och marknad här, eller är PS någon form av ”politikerna skyddad verkstad”?

Tacksam för svar! (som jag inte lär få….)

Lite länkar:

4 kommentarer:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Att jag tidigare försvarat PS-modellen och detta var innan jag vaknade så att säga, var för att jag tidigt hade kabel-tv där jag bodde. Redan vid mitten av 80-talet. Det kan väl ha varit ett par år eller så innan TV3 ens var en glimt i sin faders öga. Utbudet var minst sagt påvert på den tiden. Såg väl mest på Sky Channel eftersom där ändå fanns lite serier att följa, om än mest gamla sådana. Music Box och MTV var tardiga för det blev segt med bara musik-videos non-stop blandat med en massa reklam.

Lite spännade var det ju med att se tv på ett annat språk än svenska och danska då i början men nyhetens behag lägger sig ju som bekant rätt fort. Senare kom ju då som bekant trean och därefter följde TV4, kanal5, ZTV och vad nu dom svenska reklamfinansierade kanalerna hette.

Men vad som då på 90-talet ändå fick mig att försvara SVT var ändå rätt enkelt. Dom hade en bredd som dom andra kanalerna inte hade. Möjligtvis hade TV4 lite större ambitioner på den tiden och ville framstå mer seriösa än sina kolleger på trean m fl. Dom hade ännu inte blivit PK i kvadrat och reklamen hölls på en mer hyfsad nivå som man kunde stå ut med utan att bli helt galen.

TV4 var väl också den enda kanalen som hade mest svensk-producerat material. Trean och femman körde mest amerikanska serier och filmer. Undantaget var möjligtvis ZTV men det är väl tveksamt om dom programmen kunde kallas seriösa dock. Fast en del har ju senare blivit lite kult som Luuks och Haags Knesset-program och Peter Wahlbecks Für Alle-serier. Men den lekstugan tog slut när dom flyttade till London och kanalen blev lika strömlinjeformad som Stenbecks andra projekt med amerikanska serier och dylikt.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Därför var SVT på den tiden ett välkommet avbrott för mig framförallt p g a att dom sände andra typer av program som dokumentärer, kultur-program och debatt-program. Än idag saknar jag program som Bild-Journalen, Musik-Spegeln och Röda Rummet. Det var en skön inledning på söndagskvällarna med tre olika kulturprogram som behandlade tre helt olika ämnen och var befriade från en massa flams.

Men dessa lade man sedermera ned, förmodligen av besparingsskäl, något jag kanske inte reflekterade över just då, utan först långt senare. Även debatt-programmen slogs ihop till ett enda, samma sak med gransknings-programmen. Det fanns ju lite olika på den tiden, Striptease och Norra Magasinet bl a. Förmodligen gjorde mångkulturen redan då att ekonomin blev alltmer ansträngd men det tog ju några år till innan jag förstod det.

Jag skulle möjligtvis kunna försvara konceptet igen men bara om alla kulturmarxister och politiskt korrekta blir utsparkade från SVT och SR, politikernas kontroll försvinner och det uppstår nån form av politisk objektivitet och balans igen som före Palmes tid. Jag drömmer om det för jag saknar faktiskt variationen av olika program, från underhållning till kultur till dokumentärer som handlar om väldigt olika ämnen men ändå inte är helt urblåsta.

Men idag som läget är nu kan jag inte för mitt liv försvara instituitionens existens. Ty det är mest propaganda som du skriver, vinklade nyheter uppblandat med rena lögner och en massa trams. och lek-program som enbart har till sýfte att söva ned och fördumma Svenne och Svea Banan. Aldrig tidigare har det gamla uttrycket dumburken haft så mycket fog för sig. Säkerligen är du själv medveten om vilken usel kvalitet program som Agenda, Debatt och UG håller nu för tiden. Till detta kan man då tillägga dokumentärer som mest verkar vara ofarliga natur-program och så en himla massa islam-kramar dokumentärer. Har själv noterat att det senare har ökat extremt bara dom senaste 1-2 åren mot tidigare. Program som bara ställer islam i positiv dager och inte ställer en enda kritisk fråga. Islams förträfflighet skall tydligen dunkas in i skallen på den tröge och sävlige rasistiske svenske medborgaren. Så deras bäst före-datum har dess värre gått ut för minst 10 år sedan. Att ens försöka hitta ett bra program i tablån är numera mest som att leta efter den proverbiala nålen i höstacken.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Tänkte bara avsluta med att i korta ordalag även omnämna systerbolaget SR. Idag orkar jag bara med Karlavagnen men även det har blivit alltmer sällan. Resten verkar enbart vara gjort av och för dagis-barn! Infantil och politiskt korrekt smörja av värsta slag.

Därför har jag som skåning sedan tre år tillbaka valt att hellre lyssna till danskarnas P4. Inget är perfekt men stämningen är mycket trevligare utan en massa politiskt korrekta påhopp på folk. Visst kommer låtar tillbaka i omgång precis som på SR men skillnaden verkar vara att man inte är lika fixerade vid dom senaste hitlåtarna som på SR. Här är det istället en välbehövlig blandning av gammalt och nytt, från 60-talet och fram till våra dagar. Under lång tid var det dessutom oerhört befriande att höra danska artister, de flesta spelas aldrig på SR. Däremot är många av våra artister populära på andra sidan sundet så jag får ändå regelbundet en hel del svensk musik till livs. Mest märkligt är kanske att Bo Kaspers är så poppis over there med tanke på att sångaren är gift med en viss dansk-hatare av rang.
Lite kul också är att det finns en hel del covers bla Hunden i himlen, Fiskarna i havet, Under ytan på danska med danska artister och även en hel del duetter mellan danska och svenska artister. Bl a sjunger Jill Johnson och Lill Lindfors med danska artister. Något som jag inte ens kände till innan jag började lyssna på dem. Man kan ju undra om nån order utgått ovanifrån att inte spela alltför mycket musik från "pisslandet". För det skulle kanske måla dom "rasistiska" danskarna i alltför positiv dager?

Var tydligen tvungen att dela upp det eftersom det blev för långt.

Ulmerkotten sa...

@ Robin

Ok, du verkar lida av skrivklåda, precis som jag. Men det är kul och alla kommentarer är välkomna, även kritik.

Jag tittar inte på TV, utan ser bara filmer som ligger på servern jag har.

Radio lyssnar jag på, men aldrig PS. Det fanns små larviga radioapparater på jobbet, som det brukade strömma P4 ur, men det var bara skit - mest en massa ordbajs, så jag började streama bättre radio via datorerna vilket nu gäller för hela slanten. Hyfsade högtalare kostar bara några hundra spänn, så det bjöd jag på.

Eftersom bloggen heter "Staufener", är det om jag får välja, Radio Regenbogen. (regenbogen.de), eller SWR3 (Sudwestrundfunk 3). Ok, det är lite trafikinformation, men i det stora hela faen så mycket bättre än det PS erbjuder.

Nyheter får jag genom att läsa tidningarna på nätet, samt givetvis Avpixlat och Badische Zeitung.