måndag 10 september 2012

Vad är en nyhet?


Man frågar sig ofta ”vad är en nyhet”? Man kollar tidningarna och givetvis finns det saker man finner rent ointressanta. I mitt fall är det bl.a. sport. Jag skiter fullständigt i Zlatan, eller att det var ett felaktigt domslut på Fjuppelbyvallen. Konst och kultur hamnar i samma påse. Jag vill ha nyheter, inte utfyllnad.
Men vad är då en nyhet för mig? På den frågan finns inget enkelt svar. Givetvis har vi ett lokalt intresse och påverkan i staden jag bor, men även baserat på mina intressen och vad jag tycker. Att hundra personer drunknat Bangladesh, lyfter jag på ögonbrynet åt, emedan en bilstöld i den lokala staden är intressantare. Man har alltså ett intresse baserat på två saker; dels vad man finner intressant som person och vidare hur när ens intressekrets det inträffar.

Min intressekrets är sedan baserad på vad som kan påverka mig, och här blir kopplingen lite större. Jag har ju tidigare proklamerat att media i Sverige är styrda från ovan, och blint lyder de förhållningsorder de har. Dessa order verkar stämma mycket väl överens med det lilla från ”Nya Saltsjöbadsavtalet”, man känner till.
Så, här föll yttrandefriheten och tryckfriheten som ett korthus. Media idag har regelrätt censur av åsikter som inte passar, men man gömmer detta under sitt utgivaransvar. Kommentarer och blogglänkningar raderas och tillåts ej.

Så från igår har jag ett flagrant exempel på hur det fungerar (kolla två inlägg bakåt). Vi pratar om en ”kurdisk kulturfestival” i Mannheim. Regelrätta kravaller, 600 poliser inkallade, 80 poliser skadade, 13 polisbilar vandaliserade, det lokala sjukhuset kallade in all personal - katastrofberedskap.

En rad i svensk press? Inget nyhetsvärde alls. Neee….men kanske har Silvia fått några nya hattar vi ska tycka till om genom webbomröstningar.

Inga kommentarer: