söndag 16 september 2012

Vaddå skanna identitetskort?



”Köparens ålder kontrolleras och identitetkortet skannas vid leveransen.”, står det i denna artikel i DN, som handlar om att Systembolaget ska börja med hemleveranser på prov.

Men stopp nu…att man kontrollerar ålder genom att mottagaren får visa legitimation OM det finns tvivel på att personen är under 20 år kan jag förstå. Men varför ska man scanna identitetskort? Det finns det ingen som helst anledning till, och jag betvivlar att man har laglig rätt att göra det.

Jag kan förstå att man vill verifiera att beställaren är mottagaren, och man kan av denna anledning begära att mottagaren visar legitimation. Men det betyder inte att man har rätt att scanna mottagarens personuppgifter, eller rätt att registrera köparen på något vis.

Vad ska Systembolaget med denna scannade fil till? Börja registrera hur mycket en person köper? Varför då? Skapa en kunddatabas och skicka larviga tips om alkoholfria alternativ, och Tonårsparlören som brev?

Eller är det så att man avser bygga upp en databas för att kontrollera hur mycket familjer och personer dricker? Sedan när blev Systembolaget en myndighet? För det är väl inte så att man avser skicka filer till t.ex. Socialstyrelsen? Vad säger datainspektionen om detta?

Jag måste dock säga att jag gillar rubriken. 250 spänn för 12 flaskor vin med hemleverans. Äntligen ska man börja med vettiga priser. 

Fortsätt så! Snart är man nere i franska priser. Jag vill minnas att de billigaste vinerna, var billigare än mineralvatten...






Eller vad sägs om denna:



Det är klart jag vill ha! Kom hit med det bara! Ren alkohol...är det 95%, eller 99.5%? Är det gratis så...
Kollar man på resutatet av denna högintellektuella omröstning så vill 51% inte ha alkohol gratis hemkört.
Jag visste det! 51% av svenska befolkningen är puckon.

Inga kommentarer: