lördag 6 oktober 2012

Engenheiros do Hawaii

Här kommer ett helt udda inlägg i bloggen. Man roddar ju runt på nätet en del och även youtube. Så jag vet inte hur jag hittade Engenheiros do Hawaii på denna länk, men jag fastnade totalt och lyssnar vilt på deras alster – massor med godbitar helt enkelt. Att de sjunger på portugisiska gör bara saken bättre, det är ett underbart vackert språk. Tyvärr fattar jag knappt ett dyft, men musiken är underbar.

Sedan började filosofera över nätet och den underbara informationskälla det är. Man kan ju snacka om upphovsrätter och annat när det gäller musik men det är helt enkelt så att utan tuben och internet skulle jag varit utlämnad till vad medierna skulle vilja att jag skulle få veta. Skulle månne en enda låt från Brasilien av Cidade Negra eller Engenheiros do Hawaii någonsin kommit till min vetskap? Mycket sannolikt inte.

Man kan ju leta på tuben t.ex. hur det funkade innan nätet fanns och titta på gamla "Anslagstavlan" där myndigheterna kablar ut information som är bra för dig lille medborgare. 

Ursäkta, men är det mitt liv eller ett liv några andra bestämmer över till det bästa för samhället? Tittar man på Anslagstavlan, är det rätt enkelt - du är till för samhället lille medborgare. För din egen skull, fattar du inte det är du bara dum.

Så dra nu upp volymen så högt du törs på datorns högtalare, och klicka på länken ovan.

1 kommentar:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

På 70-talet före nätet så fick man mest musikaliska influenser från kompisar och bekanta. I viss mindre utsträckning från medier, tidningar,tv och radio. Men det senare var ju mer styrt som du påpekade. Dom som idag blir kända över tuben kunde väl inte göra så mycket mer än att stå i nåt gathörn och lira på den tiden.