söndag 28 oktober 2012

Jag har en son


Sonen är 19:år. Sådär, 1.85 lång, grymt vältränad, och han älskar att bara gå. Man kan erbjuda honom skjuts, busskort eller cykel. Nix, han ska gå. Nu pratar vi inte om några kilometer, utan om mil. Senast  var det en sträcka på sådär fyra-fem mil och han räknade kallt på när han skulle vara framme om sådär 8 timmar och bara gick iväg. Jag köpte honom de bästa kängor jag kunde hitta för några dagar sedan. 

En gång för några veckor sedan gick han till en tjej sådär drygt fyra mil bort, men hon var inte hemma, så han gick hem igen. Vi snackar om 8-10mil. Han var lite trött när han kom hem, men vem skulle inte vara det?


Nu är saken den att jag tuggade med svenska försvaret om honom för sådär två år sedan. Man var allmänt förvirrade och visste inte vad som gällde. Ansökningstiderna till vad som nu gällde och som man hade dålig pejling på, var i alla fall helt fel. Sedan mailade jag dem ett halvår senare men knasigheterna i ansökningstider och framför allt oklara ribbor och framtid för den som ville söka sig till försvaret var minst sagt oklar.  Så jag kollade på nätet och kunde konstatera att en svensk soldat skulle först gå igenom GRU, betydande Grundläggande Militär Utbildning, med någon symbolisk ersättning på 3-4000kr/månad. Därefter hamna i ett förband med ersättningen 16.500kr/månad.
Efter kanske 5 år fanns det förhoppningar om, och med stigande militära grad, om att han/hon skulle tjäna kanske 25.000kr/månad. Man bör då veta att snittlönen för en städare ligger på 20.000kr/månad.

Så jag är övertygad om att sonen skulle bli en bra soldat. Men på de premisser svenska ”försvaret” fungerar och baserat på löner och annat har jag bara ett råd att ge honom, och försöka övertala honom till; Franska främlingslegionen. Vilket jag gör och jag hoppas han nappar på.

Svenska ”försvaret” är inte längre något försvar, utan ett rent skämt. Effektivt dränerat både på kunskap, kapacitet och numerär, sedan Palmes dagar.

En person, i detta fallet son, som jag anser skulle vara eller bli en bra soldat har inget i detta land att hämta. 

Inga kommentarer: