lördag 10 november 2012

Lite klarlägganden


Jag funderade lite på ett inlägg på bloggen jag bara borde göra, och här kommer det. Ni som läser på denna blogg kanske tror att jag är rasist eller anser att människor från andra världsdelar eller länder är ”mindre värda”. Inget kunde vara mig mer främmande av tre anledningar.

För det första har jag själv varit invandrare och bott i ett annat land många år. Jag vet att man anpassar sig till det land man kommer. Vissa saker kommer att krocka med den kultur och de regler som finns i landet, men då är det landets regler som gäller. Man anpassar sig och respekterar de som bor i det land man kommer till. Ett exempel är tyska ”Ruhetag”, vilket är söndagar. Man må i Staufen och hela området inte göra något som stör andra eller bullra på söndagar. Hamra, snickra, borra, tvätta bilen, köra gräsklippare, slänga glas och annat är förbjudet. Visst, skitknasigt, men det gäller. På söndagar ska det vara lugnt så enkelt är det. Kanske ingen bekymrar sig över en dammsugare, men inget arbete på söndagar, det är vad som gäller. Allt är stängt. Man anpassar sig till de regler som gäller i det land man bor i, har valt flytta till, eller flytt till så enkelt är det. Det betyder inte att man nödvändigtvis måste anamma allt i landet, men man må inte störa eller försöka omkasta det som gäller i landet, baserat på historia, kultur, religion eller vad det må vara.


För det andra, och vidare jobbat med massor med olika kulturer, och lärt mig (ibland den hårda vägen), att det finns olika sätt att tänka och att lösa problem. Ibland mycket främmande men för den skull kanske inte fel eller dummare. Det kan finnas många underliggande saker som man bara fattar om man förstår kulturen och traditionerna. Ju mer avlägsna kulturer ju mer konstiga saker, kanske man generellt kan säga. Om man t.ex. är i Japan, är fötterna smutsiga. Om du skulle luta dig bakåt på stolen, sätta upp ena foten på ditt knä, är du rökt. Du har förolämpat alla i omgivningen. Vet du inte hur djupt du ska buga likaså. Eller om du tar ett emot ett visitkort och inte behandlar det med vederbörlig respekt, och kommenterar det.Jadå, jag har ätit hund, grisöron, orm, testiklar, och massor med olika rätter som inte är för äckelmagade svenskar. Men här äter man surströmming och kräftor som delikatesser.

För det tredje ser jag aldrig ner på någon baserat på ursprung, hudfärg eller vad du vill. Däremot kanske jag kategoriserar åsikter eller religioner. Är man t.ex. muslim eller kommunist hamnar man i olika fållor enligt mitt sätt att se saker. Om vi börjar med kommunister är det helt enkelt en utopisk samhällsföreställning som bara inte fungerar. Den bygger på det enkla faktum att alla är sig själv närmast. Givetvis vill varje person ha det bäst själv. Kommunistiska samhällen är fulla av det, och det är en kvittens på att alla är sig själv närmast inte samhället. Fråga dig vilken kommunistledare som inte har det bättre är ”gemene man” i samhället, så har du svaret på hur lyckat kommunism är. Hur många fungerande kommunistiska samhällen finns det? Nordkorea, Kuba? Jag gör egentligen ingen distinktion mellan politiska åsikter och religioner. Politiska åsikter ska motiveras, och så även religiösa. I den mån argument saknas har man ett svart hål, och som när det gäller islam är man riktigt illa ute, och inget som kan accepteras bara för att någon kallar islam för just ”religion”. Kan man inte motivera sina åsikter 2012, och hänvisar man till en 1400 år gammal skrift utan vidare argument eller anledningar, är man rökt. Så muslimer är generellt rökta i min bok. Vidare är just koranen eller tolkningarna av den i direkt strid med mina värderingar och politiska övertygelse. Kvinnor är inte alls mindre värda än män. Ej heller personer som är homosexuella eller så. Kvinnor ska ha precis samma rättigheter som män tycker jag. Sedan struntar jag blankt vad det står i koranen, men så vill jag se Sverige.

Ärligt talat – tror man att en 1400 år gammal skrift från arabvärlden ska gälla eller ha någon som helst samhällspåverkan eller dignitet i Sverige år 2012, då är man inget annat än en idiot.

Men jag är ju bara en otrogen - som muslimer kommer till paradiset om de dödar. Allt enligt koranen, muslimernas lagbok.

Inga kommentarer: