tisdag 18 december 2012

Sila mygg och svälja kameler


Funderade lite på denna artikel i DN. Generellt tycker jag illa om rasister, och i synnerhet nynazister. Men samtidigt tycker jag illa om islam, så jag ställde mig frågan var man ska gränsen och vad som är rätt eller fel.


Man kan ju inte förbjuda religioner, religiösa symboler rent generellt, eller att folk har en tro. Hur många svenskar går inte med religiösa symboler i form av små kors runt halsen? I synnerhet när det handlar om kristendom har jag inga problem. Vår kultur, historia och lag vilar just på kristna värderingar och etik. Jag tolererar svenska religiösa högtider och firar dem även om jag inte är ett dyft kristen. Det är en del av vår historia, kultur och vårt arv. Misstänker att det finns åtskilliga miljoner i detta land som har ungefär samma inställning som jag.

I mitt Sverige är kvinnor jämställda, har lika lön o.s.v. Medborgarna har rätt att ha valfri religion så länge den inte kolliderar med svenska värderingsgrunder. Man accepterar personen som är HBT eller vad katten som helst för de personer de är, stör det inte mig struntar jag i det.



Men så var det problemet med för oss främmande kulturer och religioner. Jag fattar inte vad det är för fel på judar eller judendomen. De har mig veterligt inte stört någon, ställt några konstiga krav eller orsakat ett dyft. Visst, är man i Israel stöter man på en del konstiga och direkt knäppa saker enligt min bok, men det är deras sak, inte min. Jag har haft kippa på mig vid klagomuren, jag har respekterat reglerna i moskéer i Turkiet. Jag har deltagit i diverse katolska religionsaker.

Jag har haft många arbetskamrater som sannolikt varit judar, och jag bekymrar mig inte. Jag har inte ens frågat dem om de varit judar. Det struntar jag blankt i, så länge det inte påverkar mig och mina värderingar, i mitt land. Kommer man till ett land innebär det att man respekterar de värderingar och regler som finns där. Man ska inte behöva bli delaktig i en religion men de värderingsgrunder som finns i landet är ribban, och man ställer definitivt inte krav baserat på egna värderingsgrunder eller religion.
Jag misstänker att det inte är OK, att gå runt i kort-kort i Saudi eller Iran för damer, oavsett var man kommer ifrån. För de som bor i landet, och baserat på deras värderingsgrunder, vilket kanske är baserat på just religion, är det stötande. Det accepterar man, annars behöver man inte besöka landet, och definitivt inte välja att flytta dit.

Detsamma gäller här. Mina och våra värderingsgrunder. De må ha vilken religion de vill, de behöver inte hoppa ”små grodorna” runt midsommarstången. Men ett direkt krav är att de inte heller ställer några som helst krav baserat på sina för oss kanske främmande värderingsgrunder, eller baserat på religiösa krav.

Under hela min uppväxt kämpade kvinnor för jämställdhet, och än idag finns det kvinnor i detta moderna västerländska samhälle som kämpar för mer kvotering (ofta in absurdum), så att kvinnor ska ha precis samma makt eller inflytande som män. Jag har nog de senaste tre valen (minst), sett hur man räknar antalet kvinnliga resp. manliga ministrar, och är det inte i det närmaste ”balans” är detta förstasidesnyheter. Så kvinnor är i det närmaste jämställda med män, och jag vill gärna se att de blir det, och ser hela problemet som ”rätt person på rätt plats”, sedan struntar jag i om det är en man eller kvinna. Det är för mig jämställdhet, inte idiotiska kvoteringar baserat på kön.

Men så var det ju det här med islam. Vi pratar om en gammal skrift som är 1400 år gammal och muslimernas lag. Varje dag kan jag se kvinnor som uppenbarligen tvingats till en viss klädsel (modell spökplump light), av denna religion, eller sina män. Vilket vet jag inte men jag bekymrar mig föga. Det är för mig uppenbart att islams och muslimers syn på kvinnor är inget för oss i Sverige. De som har kommit hit och accepterar de inte det som gäller här må de flytta till valfritt land som passar dem bättre. Kom de hit som ”flyktingar”, är det minsta man kan begära, ödmjukhet och tacksamhet. Kom de inte hit som flyktingar alltså självvalt, ska de definitivt inte ställa ett enda krav eller påverka det svenska samhället.
Men nu finns det inte en bokstav rätt i koranen. Egentligen inte så märkligt eftersom vi snackar om en skrift som skrevs innan vikingarna i arabvärlden. Den som tror att denna ska fungera i Sverige 2012 är inget annat än rent dum.

Förresten, och som jag tidigare påtalat; i koranen står det i klartext att alla icke troende ska dödas. Den muslim som dödar otrogna kommer till paradiset.
Om jag uppmanar folk att mörda alla muslimer och erbjuder monetär ersättning för detta är det definitivt ett lagbrott. Vad är skillnaden? Var är kraven på att förbjuda koranen som illegal skrift?

Inga kommentarer: