onsdag 26 december 2012

Städare eller soldat?


 Jag har tidigare behandlat detta ämne – våra soldaters lön och anställningsförhållanden. Vi pratar alltså om de personer som kanske är 18-25 år som ställer upp för att vara soldater i detta land. I alla andra länder är man stolta för sina soldater, men i detta land har man bantat ner ”försvaret” till ett rent skämt, och för den som vill söka sig till försvaret, gäller först GMU eller grundläggande militär utbildning på tre månader. Man förväntar sig alltså att våra ungdomar ska flytta till en annan ort, få en militär ”utbildning” och under denna period ha en lön på drygt 100kr per dag. Givetvis har man sett till att inte synka denna utbildning med gymnasieutbildningarna, vilket betyder att den som anmäler sig till GMU tappar i praktiken minst en hel skoltermin. Räkna med ren militär upplärning och trakasserier under GMU dock. Officerare har alltid rätt och får aldrig ifrågasättas, detta är re militär lag. Möten och svensk konsensus kan du fetglömma. Även om du har rätt får du fel och blir bestraffad för att du ens vågat ifrågasätta en överordnads beslut eller order. Hela paketet för drygt 100kr per dag – låter inte det intressant?

När du sedan klarat GMU hamnar du på något förband. Jaha, vilket då och var? Din gissning är lika bra som min. Klart är dock att du får ”höjdarlönen” 18.000kr/månad (länk), och kan tvingas till utlandstjänstgöring, utan snack. Vi pratar alltså om ungdomar som kanske har flickvän, barn och både tvingas flytta till någon annan ort, samt kan skickas utomlands. Man ska i sammanhanget veta att snittlönen för en städare ligger på ca 20.000kr/månad.

Så försvaret förtjänar inte namnet försvaret. De få som jobbar inom försvaret har inte en chans att försvara Sverige. Politikerna har effektivt svamlat sedan 80-talet och det som nu återstår är ett rent skämt men bara kallar försvaret. Den effektiva slakten har resulterat i att det skulle ta 20-30 år att bygga upp ett försvar igen värt namnet. Om nu något händer i närområdet står vi med byxorna nere och politikerna kommer irra som yra höns, skylla på tidigare beslut och regeringar, det är legio.

Men kan alltså läsa i SvD på denna länk att man inte klarat av att betala ut ett lönepålägg som ska gälla från oktober 2011 på 1.8% (länk). Vi skriver alltså om några dagar 2013.

Jag kan inte hålla mig från att berätta för dig lille medborgare att ett s.k. ”ensamkommande flyktingbarn” finansieras av staten med minst 1.2 miljoner/år de första åren. Alltså, minst 100.000 kronor per månad, eller mer än fem gånger mer än vad man betalar en svensk soldat i lön.
Pengarna för ”flyktingbarnet” räcker för heltidspension på Grand Hotel i Stockholm, om "barnet" kan nöja sig med några hundratusen per år i fickpengar.

Så om du vill söka dig till "försvaret"...glöm det. Min 18-årige son funderade på saken, men jag avrådde honom. Kanske kommer han söka sig till franska främlingslegionen i stället. Jag tycker det vore betydligt bättre än det svenska anorektiska "försvaret".





2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du genomfört GMU? Vet du till 100% att allt du skriver om GMU är sanning och verklighet? Har du konkret fakta på att bestraffningar och trakasserier förekommer? Min uppfattning efter 5 år inom soldatyrket samt två utlandsmissioner är en annan.

Officerare har inte alltid rätt, och kommer man i en situation där man vet att befälet ifråga har fel, har man all rätt att påtala detta, oavsett om man är nyinryckt under GMU eller gammal i gemet. Detta blir du inte bestraffad för, men om man upplever att man blev orättvist behandlad efteråt kan man anmäla officeren. Precis som på vilket arbetsplats som helst. Sen hamnar man i situationer som soldat där det inte alltid är läge att börja tjafsa med chefen, om felet chefen gör inte är livsavgörande. Man är som soldat kollega med officeren, ingen rättsbefriad undersåte.

Det är ingen som tvingas in i utlandstjänstgöring. Vill man bli soldat accepterar man samtidigt att man kan komma att få göra utlandstjänst. Vill man inte det, då finns det andra vägar att gå om man vill bli soldat ändå t.ex hemvärnet. Annars får man välja något annat yrke.

Lönen är låg. Det tänker jag inte säga något annat om. Men man har ofta en hel del "övningsdygn" vilket hjälper upp lönen något. Men detta bör man veta om innan man söker sig till försvaret.

Att du sen hellre skickar din son till franska främlingslegionen är för mig helt galet. För där kan du efter vad jag läst och hört från bekanta som varit där, räkna med det du skriver om GMU. Där har du absolut ingen rätt att ifrågasätta befälen och har i övrig väldigt få rättigheter alls. En legionär tjänar till en början ca 9000kr för att sedan tjäna 10 000kr. Efter 3 års tjänst har lönen ökat med 500kr... Dessa uppgifter är hämtade från deras rekryteringssida. Sen att man förutom några veckor per år är helt fast i Frankrike i 5 år framåt är ju en annan minusfaktor.

Jag rekommenderar dig att innan du skriver om hur dålig du tycker försvarsmakten är, läsa på om hur det faktiskt fungerar i verkligheten. Att tro och tycka är faktiskt inte att veta. Bra information finns att erhålla på forsvarsmakten.se, speciellt den blogg som finns där. Den beskriver verkligheten under GMU och även vardagen på andra förband från en soldats perspektiv.

Ulmerkotten sa...

Tack för din kommentar Annonym!
Svaret på din första fråga aär nej. Men Jag har gjort "lumpen". Erfarenheten från denna är att man lägger ribban för vilka som bestämmer. Fungerar det annorlunda i GMU, och att man har konsensusmöten om vad som ska göras må du påtala det.

Om utlandstjänstgöring. Jag vill minnas att de som inte vill ställa upp på detta blivit avskedade. Har jag fel?
Jäpp, lönen är ett rent hån mot de som vill försvara detta land.

Jag tror inte du känner min son. I denna minut går han till en fest, det är bara en promenad på sådär 13km. Jag tror, oavsett betalning att legionen vore det bästa för honom. Jag har flera gånger snackat med svenska försvaret, men inget funkar. Antingen vet man inte vad som gäller, GMU krockar med gymnasieutbildningen, och man bara skjuter fram frågeställnigarna.

Men säg mig nu; om nu landet blir anfallet, hur många soldater har vi och när? Och per kvadratkilometer? Svammel försvarar inte en kvadratcentimeter.