onsdag 13 mars 2013

Har du svårt att somna?

Jaha, vem är överraskad? Försvaret ska skära ner ännu mer (länk DN). Detta trots att ÖB nyligen berättade att svenska försvaret kanske hålla ställningarna max en vecka. ÖB fick en massa skäll för det uttalandet, men ingen kunde ifrågasätta dess riktighet.


Så vart tar alla skattepengar vägen kan man undra? Vi har inget försvar, usla skolor (fast det är ju kommunernas ansvar), urusel sjukvård (landstingens ansvar), usla pensioner, låga löner, och världens näst högsta skatt. Sedan var de ju Socialdepartementet och kanske tio andra departement. Jag sökte tappert på de 51 sidor som finns i denna ”finansplan” (länk), efter ett enkelt tårtbitsdiagram som talade om hur regeringen avser fördela sina kostnader, men gick bet. Men det finns hur mycket svammel som helst, det är bara att sluta bläddra varsomhelst så står skitsnacket och flosklerna som spön i backen. Det verkar snarare vara någon politisk flumförklaring än kalla fakta och siffror. Kanske någon har någon vettig tabell eller liknande.

Men på ”Finansplanens” tredje sida hittade jag denna underbara tabell:

Man kanske ska lägga till att det är första sidan det står något på, så denna tabell måste vara rackarns viktig, och en form av summering.

BNP ska alltså gå lite upp och ner, men hur stor del av denna är offentlig sektor? 
"Sysselsatta" likaså, men hur stor är arbetslösheten, och hur beräknas detta? Är bara 1-2% av de mellan 15-74 år sysselsatta, eller vad menar man? Nävisst, "förändring" handlade det om. Jag trodde förresten att pensionsåldern var 65 år. Måste vara ett missförstånd, eller?
"Arbetslösheten" kommer alltså sjunka, men det beror i sin tur helt på beräkningsgrunderna.
"BNP-gap", som procent av "potientiell BNP". Vad är nu "potentiell BNP"? Den BNP man önskar man hade, och hur stor del är offentlig sektor i denna räkning?
Finansiellt sparande, vad katten är det?
"Bruttoskuld", antar jag är statens skulder som drasiskt ska minska. Men detta är baserat på konsoliderad offentlig sektor, och i procent av BNP och detta redovisas ej. man redovisar bara "BNP-gap", vilket inte säger ett dyft.

Alltså, jag har ganska bra pejling på statistik och matematik men detta är rent svammel enligt min åsikt. Om någon får ut något konkret av tabellen ovan är jag tacksam för en rad.

Men att det inte finns ett öre till försvaret är en klassiker. Är det månne en del av överenskommelsen med Miljöpartiet, för att kunna blockera SD i riksdagen?

Men du som suktar efter svammel och har sömnproblem, rekommenderas skriva ut de 51 sidorna och jag kan rekommendera dem som sänglektyr.

Inga kommentarer: