lördag 23 mars 2013

Mot "fakta"


Rubriken valde jag mot bakgrunden av att alla ”fakta” de senaste åren kommit med att det är global uppvärmning. Jag vet inte hur jag ska börja, men kanske för sådär 50 år sedan. Det var varma somrar, man kunde bada utan att frysa och somrarna var just somrar. Jag minns en lärare i grundskolan som snackade om att man inte visste om det skulle bli högre eller lägre temperatur på jorden som en följd av alla utsläpp. Snacket låg stilla under många år och sedankom snacket om växthuseffekten och global uppvärmning. En massa dignitärer träffades i Kyoto 1997 och kom överens om att åka hem och lägga mer skatter på alla typer av växthusgaser eftersom det skulle bli stora hål i ozonlagret och en drastiskt förhöjd temperatur var att vänta. Hudcancer skulle nästan bli en folksjukdom då ozonlagret försvann och polerna skulle smälta illa kvickt. Nu blev det inte så, och temperaturerna steg inte drastiskt, men man hade ju en överenskommelse som drog in massa gosiga pengar i politikernas kassakistor. Att ifrågasätta riktigheten var en politisk dödsdom.

Men det blev alltså inga drastiska och globala temperaturökningar, och glaciärer och poler smälte inte som domedagsprofeterna målat upp. Ökningen i hudcancer uteblev. Visst, variationer finns alltid och om man selekterar ut de man vill ha för att skapa den bild läsaren ska få, är det inget problem att skapa den bilden.

Men det intressanta är skatterna och pålagorna man kom hem med efter Kyoto, energiskatt, koldioxidavgift och givetvis med moms på. Man frågar sig hur man kan ha moms på skatter? Man hittar på t.ex. en energiskatt, och denna ger i sig ett ”mervärde” för konsumenten. Alltså lägger man moms på denna. Skatt på skatten alltså.
Det är nu sådär 16 år efter Kyoto. De senaste vintrarna har varit skitkalla, somrarna likaså. Det är slutet på mars och minusgrader över hela landet, snön ligger djupare än jag någonsin varit med om i slutet på mars.

Men nu kommer politikernas fiffighet. I stället för att säga att man hade fel, och att de ”fakta” man hade som grund för sina beslut var felaktiga, och att besluten var fel, lanserar man ordet ”klimatförändringar”. Visst är det smart? Som lök på taxen såg jag på TV för något år sedan en multikolorerad karta som visade att just i Sverige var det ovanligt kallt, men i övriga världen hade det blivit varmare. Visst är det fiffigt? Den globala uppvärmningen är alltså inte global, och i just det lilla landet Sverige kan det bli kallare just detta år, och det heter då ”klimatförändringar”, och skattepålagorna vill ju politikerna inte varken tillstå att de var felaktiga eller gå miste om framgent. Detta år verkar dessutom ha blivit varje år.
Sanningstråden blir allt tunnare.

Som sagt snön ligger djupare än jag någonsin varit med om, och det är kallare än jag varit med om i vårmånaden mars.

Men om verkligheten inte överensstämmer med kartan är det ju fel på verkligheten, det fick jag lära mig i lumpen. Armén kunde ju inte ha fel. Är det svinkallt och decimeterdjup snö i slutet på mars beror det på global uppvärmning.

Den miljömupp som forfarande tillstår "global uppvärmning" må stå en timme utanför mitt hus i morgon i badbyxor och njuta av vårvärmen. Grattis - det blir väl bara runt -5 grader eller så.

2 kommentarer:

Holohoaxx sa...

Inte den största lögnen dock.

deep sa...

Och havs nivåhhöjningarena deaccelererar tvärt emot alla prognoser.