torsdag 7 mars 2013

SM i svammel


Jag nämnde ju tidigare att jag skriver på en bok, och det var grunden till en tags bortavaro från bloggandet. Idag är det uppenbarligen nyhetstorka, och den enda artikel som ville kommentera var ”DN-plus”, så att man tydligen måste registrera sig för att kunna läsa vad de skriver. Det tänker jag inte göra, och alltså kan de glömma mig. Sidorna är redan späckade med reklam så varför ska jag betala?

Sedan hittade jag denna som är en fortsättning på gårdagens tema.

Jag fattar inte vad det finns att debattera eller utreda. Saken är busenkel – de som vill betala för Public Service (PS), får göra det och får därmed tillgång till deras programutbud. Det finns massor med tekniska lösningar på detta, men man har avsiktligt avstått från att införa någon utan stödjer sig på några gamla lagar som verkar vara lapptäcken för att kunna kräva folk på pengar, och nu senast för dator och internetuppkoppling.

Politikerna har förhoppningsvis börjat fatta hela vansinnet och att det man håller på med inte är försvarbart, och desperationen börjar stiga.

Svamlet står som spön i backen, och här kommer några exempel: ” stoppat en ändring av tv-avgiften av skatteskäl”, ”Vi ska snart träffas på departementet och diskutera den uppkomna situationen.”, ”…snabbt arbeta fram ett förslag som kan genomföras.”, ” Det är mycket olyckligt. Vi riskerar att undergräva förtroendet för public service, säger Ulf Nilsson som vill ha en fast tv-avgift i kronor för alla utom arbetslösa och studenter.”, ”Man bör ge en tydlig signal att lagstiftarens ambition inte är att jaga småföretagare med en dator eller enskilda med mobiltelefoner.”, ” I höstas presenterade Public service-kommittén ett förslag om att införa en tv-avgift efter inkomstens storlek.

Många citat blev det, men hela historien är så korkad. Man fattar vidare att man kommer att tappa väljare 2014 om man fortsätter med denna idioti, och i synnerhet om man låter Radiotjänst i Kiruna hålla på att trakassera medborgarna.

Alla inser självklart att om PS kör ut sina program på internet är det deras val, och inget man kan komma att kräva ”licensavgift” för.

Sannolikt kommer man i slutänden att besluta att PS ska finansieras via skattsedeln. Men problemet är då att vi har usel sjukvård, usla skolor, usla pensioner (och snackar om att höja pensionsåldern), inget försvar o.s.v. Samtidigt har vi världens näst högsta skatter, och det är nog inget egenvärde i att peta ner Danmark från den mycket tvivelaktiga tronen. I synnerhet inte före valet 2014.

Så regeringen har ett problem. Jag tror, baserat på de senaste opinionssiffrorna att man kommer fortsätta gömma sig bakom nuvarande system, men stoppa vansinnet Radiotjänst i Kiruna håller på med. Det politiska priset är för högt.

I totalitära stater finns bara de eller det media som finansieras via tvång (som i Sverige) eller via skattsedeln. Nordkorea, Kuba och några till finns det.
Det finns ingen anledning att hämta hjärt-lungmaskinen eller försöka göra konstgjord andning på mammuten. Låt den existera på marknaden villkor – klarar den inte det dör den. Jag vet vad jag vill ha och betala för. Och det är inte vad PS tycker är bäst för mig, och den information/propaganda de tycker att jag ska få mig till livs.

Inga kommentarer: