onsdag 1 maj 2013

Det här med demokrati


Jag vill bara börja med att säga att jag inte har ett dyft med ”Svenskarnas parti” att göra, och vill inte heller ha det. Vad jag vill belysa är problematiken runt demonstrationer. Saken är ju i detta land att man har rätten att demonstrera och så har det nog varit i minst 100år, man ska publikt kunna uttrycka sina åsikter och tala för dem. Det är en del av den demokrati vi har och att generellt förbjuda demonstrationer vore en omöjlighet. Alltså, har en godkänd organisation fått rätten att på en viss plats, eller en viss sträcka, under en viss tid ha ett politiskt anförande eller ett demonstrationståg ska detta respekteras. Huruvida Svenskarnas parti är nazister, extremister eller rasister vet jag inte. Men är det så att organisationen inte är förbjuden, har de all rätt att hålla ett demonstrationståg.

Men problemet jag har är med ”motdemonstrationer”. Om nu Svenskarnas parti hade laglig rätt att demonstrera ser jag de motdemonstranter som direkt illegala om de avsiktligen var på plats för att hindra demonstrationen. Rätten att demonstrera betyder samtidigt att ingen har rätt att störa en manifestation eller demonstration. Sådana ”motdemonstrationer” är ett avsteg från just demokrati, och ett hot mot sådan.

De ”motdemonstranter” som i det aktuella fallet bara störde demonstrationen, kunde ha ordnat en egen demonstration där de gav uttryck sina åsikter. Det hade varit helt ok i min bok, deras åsikter må åxå komma fram. Men att samlas för att störa och hindra en demonstration är ett hot mot den demokrati vi har.

Man behöver knappast vara något orakel för att förstå att i det aktuella fallet var det vänsterextremister i farten. Det är uppenbarligen en regel att de inte respekterar lagar och förordningar, samt ger sig på politiska meningsmotståndare. De anser sig ha monopol på åsikter, sanningar och är därigenom ett hot mot demokrati.

Slutsatsen är att; den som på något sätt hindrar andras åsikter att komma till tals handlar odemokratiskt, och detta borde förbjudas. Jag är ingen vän av förbud per se, men den som inte respekterar de demokratiska spelreglerna anser jag bryter mot yttrande- och tryckfrihetslagen.

Så vart vill jag komma? Jo, denna blogg är ju fetbannad av SvD sedan år, eftersom den uttrycker saker som inte är PK. Man visar inga länkar hit, helt oavsett vad jag skriver om. Ej heller har man det publicistiska ansvaret, vilket innebär att man inte har något som helt ansvar för vad jag skriver här. Men samtidigt vill man inte att mina åsikter ses av SvD:s läsare, och alltså blockerar man dem. Det är som att avsiktligt hindra en demonstration, och helt odemokratiskt. Det är ren censur.

Men det är värre än så, och i alla tidningar gäller i princip att inga ej-PK åsikter får komma till tals. Antingen tillåter man inte kommentarer, eller åxå raderar man allt man inte vill sina läsare ska se. Detta handlande som blivit legio, och precis som ”motdemonstrationer” ska förbjudas samt inte accepteras i ett demokratiskt land. Ska vi ha en "Gatans Demokrati", där det gäller att väsnas högst och fysiskt samt effektivast angripa meningsmotståndare?

Ånyo, jag har inga som helt sympatier med "svenskarnas parti", men är det en legitim organisation, har de all rätt att demonstrera - det är vad demokrati handlar om.


Jag har vissa politiska åsikter. I stort sett alla andra människor har andra, förutsätter jag. Om du har andra åsikter än de jag uttrycker här får du gärna kommentera. Jag lovar svara efter bästa förmåga, och inte radera en enda kommentar som jag inte anser bryter mot lagen. Demokrati är när alla åsikter får komma till tals, och man har debatter. Demokrati är inte när man avsiktligt stör demonstrationer, raderar länkningar till medborgarnas bloggar eller som är legio i vissa ämnen i dagspressen, inte ens tillåter kommentarer.

Förresten; om jag nu inte gillar Löfvén; får jag maskera mig, sticka till Malmö, och kasta sten efter honom, samt störa hans tal så mycket jag kan? Varför får jag inte mailbomba honom, eller kanske elda upp hans bil?

Vad tycker du är demokrati? Rätten att få rösta på något av vissa partier vart fjärde år? Man hade ju demokrati i alla öststater tidigare, DDR t.ex. 


PS. ta nu och kolla om länken hit visas på SvDs sida.

Inga kommentarer: