fredag 3 maj 2013

Om teknisk utveckling


 Jag berättade ju tidigare att svenska pass är utrustade med RFID-tag och en liten sprängämnessats som exploderar när den utsätts för mikrovågor. När jag snackade med polisen ville de inte berätta att så var fallet, men de ville inte heller ersätta ett pass för att man undanhållit information om detta. Om jag besökte dem skulle de "berätta för mig", tack...en polisman vet sannolikt mindre om RFID än jag vet om knyppling (som tekniker).

Varför berättar jag nu denna historia? Jo, helt enkelt för att det rör sig om ett ingrepp i den personliga integriteten som man bara infört och hemlighållit. Kanske är det så att man vid passkontroller bara kör denna RFID-tag mot en databas för att se om du är efterlyst eller inte får lämna landet, men den tekniska utvecklingen är blixtsnabb och vi kan idag inte veta hur detta används idag. Man skickar alltså ut en radiosignal på en viss frekvens som genererar en ström i RFID:n, och denna svarar sedan med en lång sifferkod som identifierar just den RFID:n. Denna lilla radioutsändning tas emot av en mottagare och man kör koden mot en databas som talar om vem innehavaren är.
Vi funderar inte så mycket över detta i normalfallet när vi håller upp en liten id-bricka mot en läsare för att en dörr ska öppnas på jobbet. I normalfallet med en RFID-tag, kan man känna den på någon decimeter, men låt oss ponera att man kan pinga den på kilometer. Det innebär alltså att man kan pinga ditt pass på längre avstånd. Med två pingare kan man korspejla det. 

Nu kommer hypotesen; du reser till ett främmande land. Man läser in RFID:n i passkontrollen när du anländer. Sedan vet man på metern när var du befinner dig i landet när du har det svenska passet på dig. Eller…

För dig som inte fattar hur snabb den tekniska utvecklingen är, skulle jag vilja citera IBM:s styrelseordförande ett tag efter kriget: ” - Jag tror det finns en världsmarknad på kanske fem datorer.”.

Men som sagt, min sons pass exploderade när jag körde det i mikrokokaren, som ni kan se på denna länk. Eftersom man inte gratis ersatte mig/min son med ett nytt pass hänger jag ut hela historien.

Länk DN där det står att svenska pass har RFID.



1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ingen sprängämnessats i passet, dock är det en modell större rfid krets, troligen en aktiv RFID och inte bara en passiv, vilket gör att den har en del logik i sig. Om du kör den i micro utan att leda den, ja då smäller det. Samma sak om du tar ett kreditkort med chip, det brinner utav bara helvete.

Ren gissning är att kretsen i passet ligger i plast för att skydda den mot väta, när du sedan körde den i micron så blev det en explosion då trycket inom plasten ökade extremt snabbt då det tog fyr pga metallen i RFIDen.

Att stoppa in sprängämne i ett pass är rent av korkat då alla svenskar som reser till/från USA skulle fastna i de sprängämnesdetektorer de har där. Vidare fyller det heller ingen som helst funktion att spränga någons pass.

Om man vill svartlista ett pass finns det utmärkta möjligheter att göra detta.