onsdag 15 maj 2013

Ska "vi" acceptera detta


 Sjuklöverns politik är allt mer oförsvarbar för varje dag som går. De har slut på argument och talar i vi-termer. Exempel på dumma uttalanden finns i massor, och det är klart att vi ska ställa upp och ta emot flyktingar, eller att vi som är ett glesbefolkat land har plats för flyktingar. Vi har en tradition av en generös flyktingpolitik, och så vidare.

Vi...ursäkta men jag vill inte räkna mig till vi. Vi svenskar kanske, och med det menar jag svenska svenskar, som har bott i landet i flera generationer, och inte blivit svenskar för att de bott i ett segregerat utanförskapsområdeområde i ett visst antal år, vet lika lite om Sverige och svenska traditioner och styressätt som jag vet om knyppling, och som inte kan ett ord svenska. För mig är de inte svenskar, i synnerhet inte om de är muslimer.
De inte svenskar för mig även om de råkar ha ett svenska pass, som de sannolikt hittat i en förpackning halal-slaktad kyckling på Lidl.

Mest av allt retade det mig när Jan Björklund stod på något ”landsmöte” 2010, och proklamerade att Sverige är ett så stort och glesbefolkat land att det är en självklarhet att "vi" har plats för flyktingar. Detta rent idiotiska påstående möttes med stående ovationer. Jag vill minnas att formuleringen var att ”vi inte skulle ha plats är givetvis inte sant."

Vi...är det för att jag ska få en ansvars- och litandekänsla på den politiker som på detta sätt nedvärderar mina åsikter? Med vilket bemyndigande må överhuvudtaget en politiker använda ordet vi, för att på detta sätt göra sig till talesperson för svenska folkets vilja? Denna vilja när det gäller just invandringspolitiken vet politikerna mycket lite om vad väljarna vill. Hur och när har man frågat väljarna om deras åsikter i denna fråga? I det senaste valet sopades frågan under mattan eftersom det enda partiet som tog upp denna fråga skulle tystas. Direktiv gick ut till media drygt ett halvår för valet, och kommentarer och blogglänkningar tystades. Det gick till och med så långt att media vägrade sända valfilmer för SD. Är det demokrati och yttrandefrihet?

Men jag kan på politikers sätt även missbruka ordet vi. Jag läser i pressen på dessa länkar (UNT, SvD, DN), att det råder stor bostadsbrist, vilket i sin tur givetvis leder till att unga inte kan flytta från sina föräldrar, att lägenhetspriserna skjuter i höjden, att studenter inte har en chans att hitta ens det enklaste boende t.ex. efter att antagits till ett universitet. Ska vi ha det på detta sätt? Ska vi acceptera att s.k. flyktingar har förturer i bostadsköer? Ska vi acceptera att de som antagits till ett universitet inte kan betala eller finner en bostad för att flyktingar har högre prioritet, och alltså tvingas avstå sin plats? Ska viacceptera anhöriginvandring med krav på lägenheters storlek, emedan våra” barn inte har råd eller kan finna den minsta lägenhet? Ska vi acceptera en allt större svarthandel med kontrakt, andrahandskontrakt, ockerhyror och pengar under bordet på bostadsmarknaden?

Ska vi acceptera att politikerna gjort det svenska försvaret till ett skämt? Ska vi acceptera världens näst högsta skatter?

Det är bara att fortsätt att via åhörare. Är de så korkade att de känner en vi-känsla får de skylla sig själva.

Så nu vet du – när en politiker använder ordet vi, utnämner sig denne till talesperson för svenska folket, vilket alltid är en ren lögn.

Inga kommentarer: