söndag 6 oktober 2013

Rättslös i ditt eget land

Det här med rasism är märkligt. Ni vet, den som på något sätt uttalar sig negativt om zigenare är rasist. Om man har åsikter om invandringspolitiken likaså, eller i alla fall ”främlingsfientlig”. Den som kröker ett hår på en person med utländsk härkomst är rasist och döms ovillkorligen till hårt straff. Kör du några km/h för fort, eller har tagit en pilsner gäller "nollvisionen", du straffas obönhörligen oavsett vad du kan anföra till ditt försvar, och oavsett hur logiskt och riktigt det är.

Men vi svenskar kan inte utsättas för rasism. Jag jobbade för många år sedan i Kina och där var vi kända som ”långnäsor”. Det var säkert rasistiskt, men något vi fick leva med. Men får man tillmälen i detta land som ”Svennejävel” eller ”Svennehora”, är det inte rasistiskt. Eftersom det finns så många svenskar i Sverige. Ursäkta, men nu felar logiken. Det är uppenbart att sådana tillmälen är avsedda som förolämpningar och att ”svenne” används som nedvärderande. Så att kalla en svenska för ”svennehora” är inte åtalbart, men om en svensk skulle kalla en zigensk kvinna ”zigenarhora”, är det definitivt. Agg mot folkgrupp.

Men det är betydligt värre än så, polisen går inte längre ut med beskrivning på brottslingar man vill ha fast. Det är uppenbarligen viktigare att vara PK än att upprätthålla lagen, det brukar heta ”av utredningstekniska skäl” eller något liknande. Våldtäktsmän går fria, och i de få fall de hamnar i rättssalen, döms låga straff och den våldtagna kvinnan kan glömma skadestånd. Mörkertalet är sannolikt mycket stort samt stigande, emedan BRÅ kan rapportera att antalet sexualbrott sjunkit något.

Pressen döljer alla kopplingar mellan invandrare och brottslighet, politikerna likaså. Det är givetvis strängeligen förbjudet att berätta vad kostnaderna för invandringen är. BRÅ gör inga som helst utredningar eller i alla fall publiceras inga, detta trots att kopplingarna är uppenbara.


Så mot den bakgrunden är det inte alls underligt att när någon ger sig på en muslimsk kvinna med slöja, blir det en stor nyhet. Inte för kvinnan blev speciellt skadad, utan för just principen, och man uppmanar alla kvinnor i landet att delta i en ”slöjmanifestation”. Att svenska kvinnor blir våldtagna av personer med utländsk bakgrund bekymrar ingen.

Vad sägs om misshandeln i Kortedala där en äldre herre misshandlades så svårt att han blev invalidiserad? Rätten dömde ut lite ”samhällstjänst” som straff.

Men det värsta jag sett hittills är detta fall, där en svensk kille misshandlades svårt, och nu har avlidit. Detta sannolikt som en följd av misshandeln, och med rent rasistiska förtecken. Jag citerar 22-årige Erik Björkman; Jag kan inte skriva ut hela historian här eller har tid just nå då jag har en hjärnskakning. Det ända jag hörde var någon som ropade “Svenne djävel”. Jag brydde mig inte om det utan gick mot taxin och sedan ligger och ner i asfalten då jag var helt ofärberedd på att något skulle hända. Sedan fick jag ca 7 slag till rakt i ansiktet”. Polisen gjorde inget och förundersökningen lades ned. Erik överklagade men inget hände. Har en enda rad skrivits i riksmedia? Jag hittar inget.

Är det så här vi vill ha en rättsstat? En gräddfil för alla med invandrarbakgrund, som antingen undgår straffpåföljd eller får lindrigare straff. Vi kan ju t.ex. se hur hovrätten ändrade våldtäktsdomarna till friande, vilket vi kan ta som prejudikat. En press, politiker och ”rättsapparat” som döljer den bistra sanningen, vilket både skadar tilltron till hela rättsapparaten, media och politikerna, är det vad vi vill ha? Hur dum och naiv är du lille medborgare?

Nejdå, jag är inte rasist eller ens främlingsfientlig. Jag är realist och har just varit invandrare i många år, dock inte i detta land. Sist men inte minst minns jag en sak jag lärde mig i grundskolan, det hette ”lika inför lagen”. Det gäller tydligen inte längre. Ska vi lära våra barn ”som svensk är du rättslös i ditt eget land”?

Inga kommentarer: