tisdag 5 november 2013

Om yttrandefrihet och demokrati

När man inte har argument, tar man till våld eller smutskastning (länk), eller varför inte hot om våld? Man samlar sig för att störa så mycket man kan på fullt legala demokratiska möten. Man skapar organisationer och siter enbart med avsikten att smutskasta. Man feltolkar och ljuger, man hittar på nysvenska ord samt förnekar och undanhåller fakta. Jag väntar fortfarande svar från någon som vill försvara den sanslösa invandringspolitiken i mitt förra inlägg, men det lär inte komma. Man kan inte ta debatter, saknar argument och är desperata i en stigande skala allt från PK-svammel (a` la Billström, Ullenhag, Reinfeldt och hela sjuklövern), till rent våld av vänsterextremister.

Jag kan acceptera argumentation och aktioner inom lagens gränser, men sedan finns det något som heter respekt och folkvett åxå. I ett demokratiskt land ska alla ha rätt att uttrycka och sina åsikter, det är ett fundament för demokrati. Sedan kan man ha åsikter om det demokratiska systemet, vilket jag har, men det är lite sekundärt.

Jag skulle aldrig drömma om att störa vänsterpartiets torgmöten eller annat. De har sina åsikter som jag inte gillar, men det betyder inte att jag på något sätt skulle hindra dem att sprida sina åsikter och sin politik. Jag kan för tveksamma rekommendera denna länk.


Jag skulle även vilja citera Evelyn Beatrice Hall, ett citat som felaktigt brukar tillskrivas Voltaire: ”I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.”
Den dag vi accepterar intolerans mot andras åsikter, smutskastning (tårtkastning), den som byter religion, eller störande eller hindrande av andras åsikter, människors rätt att utbyta information eller åsikter – då har vi ingen demokrati längre.

Slutligen och OT, skulle jag vilja nämna en kille som finns ute på landsbygden, och älskar musik. Han är en fantastisk gitarrist och har gjort 70 inspelningar som ligger på tuben på denna länk, allt från tekno eller hårdrock till fina enkla låtar. Klicka på denna länk och njut – ju mer man lyssnar ju bättre blir det. Gillar du musiken och har en slant över, blir han säkert glad för denna överslant. Jag hade en sådan.




Inga kommentarer: