onsdag 24 september 2014

Eller... Hällsten?

Martin Hällsten vid Stockholms Universitet försöker lite bemöta den norska damen (länk), vars artikel jag skrev om igår, d.v.s. att myndigheter och politiker försöker dölja negativa saker kopplade till invandringen. Han kommer med lite bortförklaringar om att SCB visst har data och att SCB viktar för att kompensera erhållna data, samt att man har tolkar. Man kan givetvis debattera hur länge och hur mycket som helst hur statistik ska göras och det blir då en pseudodebatt.

Men om nu SCB har relevant statistik skulle jag vilja veta vad kostnaden för invandringen var 2013? Det är en rak fråga som måste kunna besvaras, kanske med 10 miljarders felmarginal eller så, beroende på olika beräkningsgrunder. En struntsumma…10.000 miljoner för skattebetalarna, eller hur Hällsten? Som jag tidigare påtalade kunde inte ens finansminstern svara på den men ett svar från Hällsten skulle vara uppskattat.
Men nu är det så att denna fråga inte kan besvaras. Ej heller finns det någon statistik från BRÅ med kopplingar mellan personer med utländsk bakgrund och kriminalitet. Detta är en aning märkligt eftersom man kom med sådan statistik vart femte år ända tills för sådär 8 år sedan. Denna senaste, och sannolikt sista rapporten, visade på en mycket kraftig överrepresentation i synnerhet när det gällde sexualbrott. Var är BRÅ:s rapporter idag?
Som jag skrev om senast, är jag övertygad om att invandringen av någon mycket märklig anledning är en guldkalv som matas med skattepengar. Argumenten har blivit allt tunnare med åren och jag ställer mig frågan varför denna guldkalv finns?
Redan när jag gick i skolan, vilket var länge sedan fick jag höra om den regressiva befolkningspyramiden och att det skulle bli stora problem när 40-talisterna slutade jobba. Lite filosofiskt kan man ju även fråga sig om detta problem egentligen orsakades av alla steriliseringar under hela efterkrigstiden. Man kanske var lite överambitiös, i drömmen om det rasrena Sverige. Allt under socialdemokratiska regeringar, kan noteras. Men detta argument funkar inte idag, en person född 1945 är idag 69 år. Pensionerna är larvigt låga och äldrevården usel.
Eller kanske ligger det något egenvärde i att bli fler i detta land? Det var ju vad Annie Lööf lät oss förstå för ett tag sedan. Jag ser inget egenvärde i detta, och det finns massor med länder som inte ökar sin befolkning och lever med en betydligt högre levnadsstandard än vår.

Eller kanske är det så att man vill plocka in arbetskraft från andra länder? Men problemet är ju att vi har en stor arbetslöshet som måste bekostas, och det enda sättet skulle vara att dumpa lönerna inom tillverkningsindustri så att våra varor blev billiga på andra marknader. Det är ju knappast raketforskare som utgör majoriteten av de som kommer till detta land som flyktingar. Men hur ska vi kunna konkurrera med låglöneländer i Asien med de skattesatser vi har? Det är helt orimligt.

Eller är det av någon medmänsklighet vi tar in alla som kommer hit som ”flyktingar”? Knappast det heller. Den som kommer hit har vanligtvis betalat sin resa hit eller fått den ombesörjd av flyktingsmugglare i den absoluta majoriteten av fallen. Med den politik Sverige för, understödjer man alltså människosmuggling emedan riktiga flyktingar dör i flyktingläger. Så någon medmänsklighet kan det inte heller vara. Ovanpå det kommer deras anhöriga, och alla dessa kan ju knappast vara desperata flyktingar.
Eller är det företagen som vill ha billig arbetskraft till lågbetalda arbeten? Det skulle ju vara direkt emot hela LO-kollektivet samt Unionen och dumpa deras löner. Dessutom osannolikt att vänsterpartiet och socialdemokraterna skulle ställa upp på denna politik vilket de gör.

Eller, eller, eller….? Finns det någon som har en hållbar idé eller teori om varför sjuklöverns politiker fört och för den invandringspolitik de gör? I mina ögon till mitt land, och min plånbok stor skada emedan man hjälper mycket få och helt utan logik

Förresten Hällsten - ta och läs mitt förra blogginlägg, jag betraktar det som ett rent faktum att politikerna i detta land styr massmedia, myndigheters statistik och bedriver ren propaganda. Eller varför inte lyssna till valfritt uttalande av Ullenhag på nätet? Ett gott skratt utlovas. 

 

Inga kommentarer: