tisdag 27 januari 2015

För skandalfiskande läsaridioter

Jag skulle aldrig rikta ett vapen mot någon jag inte hade för avsikt att döda. Kanske var det något jag lärde mig i lumpen och har med sunt förnuft och vapenhantering att göra. Nu är det i alla fall några idioter som skjutit på rumänska tiggare med luftgevär i Skara. De som sköt var 17 och 19 år och uppenbara rena idioter.

Men sedan måste ju Expressen köra med sina rent felaktiga överdrifter (länk). Saken är den att ett icke licenspliktigt luftgevär får ge en anslagsenergi på max 10J fyra meter från mynningen. Har man kläder på sig går kulan svårligen igen dessa och på 10m känns det som ett piskrapp som inte går igenom jeanstyg mot kroppen och knappast har någon genomträngning om kulan inte är spetsig. Sannolikt är de så att energigränsen satts för att kulan inte ska kunna tränga igenom skallbenet.

Man kan man då läsa i Expressen? ”Luftgevärsskottet träffade kvinnan i pannan och gick ut via tinningen.” i ingressen. Visst det finns luftgevär med den kraften, men det licensfria luftgeväret som man menar är vapnet är ett kinesiskt billighetsgevär som även är känt som nagelklippare, och man kan köpa på billighetsvaruhus. Ett sådant utvecklar kanske runt tio joule men kulan tränger kanske igenom huden, definitivt inte genom skallben och övrig vävnad för att gå ut via tinningen. Detta är bara rena lögner.
Huruvida man får något trauma över att bli träffad av en luftgevärskula skulle jag i alla fall inte ha. Snarare bli förbannad.
Ovanpå detta har vi ” – När ambulansen kom var jag täckt av blod, säger kvinnan.”. Haha. Javisst kanske man blöder lite om ett luftgevärsskott skadar huden, men ”täckt av blod”. Man får intrycket att hon höll på att förblöda och litervis med blod. Ett litet plåster skulle nog ha stoppat henne från att ”bli täckt med blod”.
Vidare i Expressen; ”Hon berättar att hon föll till marken. – Jag tror att jag hamnade i koma.”. Underbart helt enkelt. Måste varit skrivet av någon som aspirerar (eller transpirerar), på att få vara med i Expressens Grävargrupp av klockrena idioter, vilt fiskande efter Guldspadar. Ett luftgevärsskott i pannan hamnar man ju i koma av, eller hur? Det gör ont och det blöder lite och i avsaknad på plåster blir man täckt av blod och hamnar i koma. Kulan går in genom pannan och ut genom tinningen. Fantastiskt!
Visst är Expressenjournalistik fantastisk? Köper du ett nummer av Expressen eller betalar ett öre för deras s.k. nyhetsrapportering kan jag tyvärr inte  anse anat än att du är något annat än en skandalfiskade läsaridiot. Expressens trognaste läsarskara.

Inga kommentarer: