tisdag 10 februari 2015

Hämndglass

I mitt tyckande är det så att man ska slippa bli antastad av tiggare på gator och torg som kommer och tigger pengar, det är illa nog om de sitter i vartenda hörn och tigger. Men att just gå fram till folk och i det närmaste kräva dem på pengar är ett brott mot den personliga integriteten. På samma sätt förhåller det sig med gatumusikanter som bara har hittat något instrument och kan inte behärska detta men trakasserar alla förbipasserande med s.k. musik. Men å andra sidan kan man ju säga att det är allmän plats och givetvis måste man ha generella förhållningsregler för just sådana. Ponera t.ex. att några av världens skickligaste gitarrister spelade på gatan för att det tyckte det var kul om t.ex. i dessa tubklipp (klipp 1 och klipp 2) , det är inget jag skulle vilja förbjuda. Dessutom tigger de inte pengar. Men gränsen är svår att sätta, men vi kan lämna ”allmän plats” så länge.
Men sedan var det en enkel sak och det är att vi måste ha rätt att i våra hem att inte bli störda. Stör man folks hemfrid genom att ha bullriga fester för ofta, jag vill minnas en gång i månaden är ribban, eller frekvent spelar musik för högt är detta en sanitär olägenhet. Detta helt enkelt för att det stör folk i deras hem och man har rätt till just hemfrid.  Det finns massor med folk som jobbar oregelbundna tider och behöver sömn på dagen , må man även beakta. Det intressanta är när man stör hemfriden med att åka runt och tuta i villaområden för att försälja produkter är detta just en sanitär olägenhet. Precis som om jag skulle åka runt och tuta med biltutan i villaområden. Detta skulle tvivelsutan resultera i åtal som antingen ”sanitär olägenhet” eller varför inte ”vårdslöshet i trafik”, en klassisk s.k. slaskparagraf.
Men nu har vi Hemglass. Av någon anledning är det lagligt att åka runt i bostadsområden och tuta en naiv störande melodi för att alla ska höra den. Jag vill inte ha deras produkter, jag vägrar att köpa deras produkter just för at de stör min hemfrid med sina förbannade bilar. Det är för mig ointressant om andra vill köpa från hemglassbilen den stör mig. För mig är den alltså en ren sanitär olägenhet fullt i klass med ohyra eller vattenläckage.
Det var för ett tag sedan någon herre i Skåne som borrade hål i Hemglassbilens däck, det gav mig ett gott skratt och hans "respect". Jag har flera gånger funderat på liknande aktioner men mer diskreta dock, ”Aktion Hämndglass”. Nu har Laila Bagge ruttnat ur på Hemglass som man kan
läsa i skandalblaskan Aftonbladet. Men som alltid; vad Aftonbladet och Expressen skriver kan lika gärna vara rena lögner.
Helt klart är i alla fall att Hemglassbilarna bör förbjudas om de tutar sin låt. De är ren ohyra och bör betraktas som "sanitär olägenhet" i alla bostadsområden.

1 kommentar:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Ett annat exempel på proffs som spelar gratis och anonymt, violinisten Joshua Bell.

http://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/joshua-bell-is-playing-in-the-metro-again-this-time-you-can-plan-to-be-there/2014/09/23/7a699e28-4282-11e4-9a15-137aa0153527_story.html