lördag 5 september 2015

Expressen - journalismens avträde

Jag har nog aldrig stött på en artikel så full av dubbelmoral som det Expressen skriver i denna artikel. Man blir kräknödig av att läsa om yttrandefrihet och pressetik.
Låt oss först ta lite bakgrund; för några år sedan avslöjade Expressens ”grävargrupp”, personer som var med i SD, och deras ”åsikter”. Man ägnade sig åt att smygfilma personer i deras hem utan deras vetskap, man stödde sig på information man fått genom olaga dataintrång man sannolikt betalat för och utförts av Researchgruppen, bestående av ett gäng vänsterextremister med tveksamt förflutet. Vidare gav man ingen som helst möjlighet till offren att försvara sig, eller kommentarer, man publicerade de olagligen smygfilmade filmerna på internet (givetvis utan någon som helst form av godkännande av de som smygfilmats), och man blåste upp allt i rubriker och stora löpsedlar.  Expressen selekterade små delar ur större sammanhang av var personerna skrivit och publicerade det helt utryckt ur sina sammanhang. Man fick ”Guldspaden” för detta, sannolikt det största brottet mot yttrandefrihet och integritet som någonsin skådats, men inte kunde åtalas eftersom de drabbade inte som privatpersoner hade någon som helst möjlighet att lagföra Expressen.
Nu ifrågasätter alltså Expressen Julia Caesars rätt att vara anonym. Alla ska alltså skriva under på internet med namn, adress, personnummer för allt de skriver för att läsarna ska få full spårbarhet.  Så som den skandalblaska man är publicerar man identiteten, för att på så sätt kunna ifrågasätta personen. Ärligt talat, det spelar egentligen inte någon som helst roll på internet vem någon egentligen när det intressanta är de åsikter och meningar som framförs. Detta har Expressen inte fattat och därför, precis som i de nämnda fallen ger man sig på jakt efter personer. Det är rent beklämmande och patetiskt irrar man runt efter personer att smutskasta i stället för att bemöta personernas argument. Problemet är bara att man inte kan bemöta argumenten. Precis som sjuklöverns politiker vilt fiskar efter argument så fort de ställs till svars av SD i riksdagen uteblir svaren.
Men Julia Caesar är en av de klarsynta personer som tidigt insåg problematiken. För oss som brukar läsa vad hon skrivit är det solklart.  Varför ifrågasätter ingen politiken? Vad man gör är att jaga personer som insett vad som händer, och i stället för att ta diskussionen ägnar man sig åt att försöka avslöja deras identiteter?
Det har i många år varit så att alla som framför någon form av kritik mot migrationspolitiken har fått nysvenska tillmälen. Rasister, främlingsfientliga, näthatare och andra nysvenska ord har stått som spön i backen. Tror fasiken att man, precis som jag vill vara anonym. Men det betyder inte att jag inte är villig att ta debatten, det gör jag gärna och under pseudonym står jag för mina åsikter.
Just skandalblaskor som Expressen gör att jag och många med mig väljer att vara anonyma. Alla som inte har samma PK-åsikter som Expressen ska hängas ut och avslöjas, och givetvis kan ingen privatperson ge sig på en stor dagstidning rent juridiskt. Rättsamhället är helt lamslaget. Skillnaden är ganska uppenbar beaktandes hur man tidigare vitpixlade bilder, man döljer brottslighet som är direkt relaterad till eller en följdverkan av den migrationspolitik som förs. Till och med polisen får inte gå ut med hudfärg ens när det gäller att få fast gärningsmän.  Allt är uppenbarligen styrt från ovan och viktigare att dölja att gärningsmäns etnicitet än att få fast brottslingar. Ej heller finns ingen oberoende eller objektiv journalistik, Public Service inkluderat.
Ett typexempel på det sistnämnda är kan man se varje kväll på SVT. Man pratar i stort sett varenda kväll om ”flyktingkrisen”, och berättar om att det finns 60 miljoner flyktingar varav runt 1 miljon kommer till Europa.

Men problemet är mycket enklare; det är inga flyktingar som lyckas komma till Sverige eller Tyskland . Det är personer som valt att transporteras hit, och är helt enkelt ekonomiska migranter.
De riktiga flyktingarna finns i konflikters närområden och behöver livets nödtorft för att klara sig. Så om en miljon kommer till Europa snackar vi om 59 miljoner riktiga flyktingar som inte har råd att betala flyktingsmugglare.
Ok, hitta på vilka nysvenska tillmälen ni vill. Jag har ingen som helst agg mot personer med annan bakgrund än min, hudfärg eller vad ni vill komma med, och har själv varit invandrare. Jag har kollegor som har utländsk bakgrund, och har massor med år arbetat med personer från olika kulturer. Men om jag ifrågasätter den sanslösa migrationspolitiken som bedrivs är jag ju måltavla för Expressens skandaljournalistik.
Denna skandalblaska har mitt hat. Jag kommer aldrig spendera ett enda öre på deras påhittade skandalskriverier.
Så visst. Det är ett scoop att man fått reda på vem Julia Caesar är. Spelar det någon roll? Har någon ifrågasatt det hon skrivit eller argumenterat på rent demokratiska grunder? Nix, och i synnerhet inte Expressen vars utskrivna version eller löpsedlar jag inte ens skulle begagna som nödproviant i brist på toalettpapper.

Inga kommentarer: