måndag 2 november 2015

Från andra sidan den statistiska graven

Man är ju statistiskt avliden sedan många år. Så mycket för hälsolarm och statistik.


För det första har jag druckit massor med Coca Cola under mina år, käkat massor med godis. Starkt kaffe med massor med socker är min favorit under arbetet. Ajaj, det är inte bra risken för dödlighet ökar med X%.


Sedan gillar jag apmat, alltså mat man äter med fingrarna som en apa, som chips, popcorn, jordnötter och en massa annat som har föga näringsvärde. Äter man sådant mat har man en Y% högre risk att dö av något. Det var något svenskt cancerlarm för några år sedan om friterade saker åxå.


Ovanpå det gillar jag alkoholhaltiga drycker, och dricker pilsner varje kväll. Kanske en skada från Tyskland, men jag lider inte ett dyft. Skotsk whisky är ett måste på helgen. Ajaj, där drog vi på Z% risk för alkoholism och säkert en massa hjärtrelaterade sjukdomar.


Sedan äter man ju inte ekologisk mat som är så mycket nyttigare, ej heller lightprodukter. Alltså ökar risken med Q%.


Inte heller har jag satt min fot på ett gym eller ägnat mig åt någon sport de senaste 30 åren. Det är inte bra och risken för något dödligt ökar säkert med R%.


Men så röker jag åxå…inga lightpinnar precis. Massor med nikotin och tjära, men dock med filter eftersom det är jobbigt att behöva spotta tobak. Nu jäklar ökade risken med S%!


Men så har man ju bott i Tyskland en massa år och varje dag färdats i vansinnesfarter på Autobahn. Vilket är allt över 130 här i Sverige. Det var en riskfaktor av rang där jag riskerade livet varje dag t.o.f. mitt jobb varje dag som måste räknas in, farter över 200 överlever ingen. "Vansinnesfärder" kan man läsa om det går i runt 160.  Överriskfaktorn mot det som intrummats i alla Sverige, och att jag gjorde det i massor med år, baserat Transportstyrelsens experter kallar vi T%.


Javisst äter jag kött som det senaste hälsolarmet varnar om är så farligt. (länk)
Det har jag gjort under hela min vandring på denna jord. Det är bara att lägga på U% till riskerna.


Som lök på taxen har jag bott i Stockholms innerstad en massa år, med alla faror det innebär med partiklar i luften och farlig trafik. En farofaktor på minst W% mot att bo på landsbygden.


Nu är det dags för summering. Kanske har jag glömt några allvarliga hälsolarm eller propåer från storebror.

Vi adderar alltså: X, Y, Z, Q, R, S, T, U och W%. Det finns inte en chans i välden att denna summa kommer sluta på under 100%. Kanske finns det även en effekt om att alla dessa farliga faktorer samverkar. Experternas, statistikernas och statens lieman flåsar mig i nacken, huuu….

Rent statistiskt är jag alltså stendöd enligt storebrors varningar om hälsolarm och rekommendationer.


Slipper man som ”statistiskt död” betala skatt?


Äsch, jag tar en pilsner och en cigarett till, denna fina novemberkväll.


Inga kommentarer: